Az Áram Ára - bejegyzések HírÁram

Ajánlataink

Blog ketrecek

Az Áram Ára

Az Áram Ára egy fórum, ahol közérthetően beszélünk az energiáról. Szeretnénk rávilágítani mindazokra a tényezőkre, melyek lehetővé teszik, hogy van áram a laptopunkban, meleget ad a radiátor és van mit tankolni az autóba – és befolyásolják, hogy mindez mennyibe kerül (a fogyasztónak nap mint nap és az emberiségnek évezredek alatt).

Facebook

Friss topikok

Utolsó kommentek

  • JFK-alapítótag: @gigabursch: A kinai okfejtésedből látom,hogy ez nem a te világod. Ne égesd itt magad. Eredj másho... (2019.05.05. 18:21) Mennyire zöld a napelem?
  • JFK-alapítótag: @gigabursch: Ezt a cicuzást továbra sem értem. Amit kitudok számolni az adataidból az a két mennyi... (2019.05.05. 18:19) Mennyire zöld a napelem?
  • JFK-alapítótag: @gigabursch: Saját kitalált problémáidat ne velem próbáld megoldatni. Amúgy a kinaiaknak szóltál m... (2019.05.05. 18:01) Mennyire zöld a napelem?
  • JFK-alapítótag: @Arcade Macho: A "cicuka" megszólítás értelmét megfejteni nem tudom, de azt sem, hogy miért követe... (2019.05.05. 17:58) Mennyire zöld a napelem?
  • gigabursch: @gigabursch: tehát 1000 km-n vesztesz 4000 V-ot és 10% Ampert. Mondjuk Kínától mondjuk Németorszá... (2019.04.29. 09:26) Mennyire zöld a napelem?
  • Utolsó 20

Címkék

áfa (1) agri (1) akkumulátor (2) alga (1) alteo (7) alternatív energia (1) angyalok (1) ángyán józsef (1) apx endex (1) áram (6) áramár (7) áramfogyasztás (3) áramkimaradás (1) áramszámla (6) áramtolvaj (1) áramtőzsde (1) árapály (1) ártámogatás (1) ár apály (1) ásványkincs (1) Atomcsend (1) atomenergia (66) atomerőmű (2) az agyam eldobom (5) baktérium (1) bányászat (3) Barack Obama (1) Bártfai Béla (1) bencsik jános (17) benzin (5) benzinár (3) bert (2) bioakkumulátor (1) biodízel (2) bioenergetika (1) biogáz (2) biomassza (9) biomovies2011 (1) bioüzemanyag (7) Biztonsági készletezés (1) budapesti erőmű (2) carbon capture and storage (1) ccs (4) ceegex (1) chevron (1) chevy volt (1) clear water (1) clt (1) cmm (1) co2europipe (1) cogen europe (1) csővezeték (1) dalkia (1) david mackay (1) dekarbonizáció (3) déli áramlat (4) demo (1) démonok (1) desertec (1) dízel (3) Donald Trump (1) durban (5) e.on (3) ebrd (1) ecf (1) edf (2) Egyesült Államok (2) eia (2) eib (1) elektromos autó (4) elektromos fűtés (1) élelmiszertermelés (1) elfújta a szél (1) elmib (1) elmű (1) Elon Musk (1) előrefizetős mérőóra (3) elosztóhálózat (1) elszámolás (1) emfesz (1) emisszió (5) ENCO (1) enel (1) energetika (3) energetikai kutatások (1) energetikai tanúsítvány (1) energia (1) energiaár (4) energiacímke (1) energiafelhasználás (1) energiaforrás (3) energiahatékonyság (34) energiaklub (6) energialopás (1) energiamix (1) energiapiac (2) energiapolitika (36) energiastratégia (1) energiaszámla (1) energiaszolgáltatás (1) energiatanúsítvány (1) energiatárolás (1) energiatermelés (2) energiatőzsde (2) energiaügyi biztos (1) energia charta (1) energy roadmap 2050 (2) ensz (2) épületenergetika (8) erec (1) erőmű (2) esco (2) északi áramlat (3) etanol (1) ets (2) eu (1) euratom (1) európai kerékpáros szövetség (1) európai megújuló energia tanács (1) európai unió (6) Európai Unió (1) eurostream (1) extraprofit (1) e star (2) fagázosítás (1) fagylalt (1) fapellet (1) fatih birol (3) fejlesztés (1) Fellegi Tamás (1) fellegi tamás (3) felsmann balázs (1) fenntarthatóság (23) fenntartható energiagazdálkodás (2) fenyőfa (1) fgsz (3) Fidesz (1) film (1) földgáz (107) földgázár (6) földgáztároló (1) földhő (2) foratom (1) főtáv (1) freeway (1) fukusima (6) fűtés (4) fűtési szezon (2) fúzió (1) galvánelem (1) garantált szolgáltatások (1) gáz (3) gázár (7) gázhálózat (3) gázolaj (2) gázpalack (1) gazprom (28) gázszolgáltató (3) generátor (1) geotermális energia (1) geotermia (1) geotermikus energia (1) get (1) gigawattóra (1) gki (2) global statusz report (1) gop (2) greenpeace (2) günther oettinger (2) havi átlagkereset (1) háztartás (1) hibrid (1) hidegfúzió (1) híráram (126) hőenergia (1) hofmeister (1) Hollandia (1) Holoda Attila (1) hőmennyiség (1) Horváth Attila Imre (1) horváth péter (1) hosszú távú áramvásárlási szerződés (1) hőtermelés (2) hozam (1) htm (1) hulladék (2) hulladékégetés (2) hulladékkezelés (1) hupx (2) iaea (1) iea (18) ikervári vízierőmű (1) imf (1) innováció (1) interconnector (1) interjú (1) international energy agency (11) international thermonuclear experimental reactor (1) inter rao ues (1) irán (3) IRENA (1) IT (1) iter (2) itgi (1) james bond (1) japán (1) jet (1) jövedéki adó (1) kapcsolt energiatermelés (2) karácsonyfa (1) karbonadó (1) kát (7) kazáncsere program (1) KEOP (2) keop (2) kerékpár (1) kereskedőváltás (1) kikapcsolás (1) kilowattóra (1) kína (2) kiotói jegyzőkönyv (1) kiotói protokoll (1) kitermelés (1) KKV (1) KKV-k energiahatékonysága (1) klímacsúcs (3) klímakonferencia (1) klímaváltozás (6) kogeneráció (2) kolszkaja platform (1) komposztálás (1) kőolaj (24) környezetvédelem (1) kovács pál (3) közlekedés (1) Kozmosz (1) közműszolgáltatás (1) közvilágítás (3) kpmg (1) kutatás (1) lakás (1) lázár jános (6) led (2) lenr (1) lpg (1) mackay (1) magyar bányászati és földtani hivatal (1) magyar bányászati szövetség (1) magyar energiafogyasztók szövetsége (1) magyar energia hivatal (7) magyar megújuló energia platform (1) magyar megújuló energia szövetség (1) magyar szénhidrogén készletező szövetség (1) magyar szlovák gázvezeték (1) mavir (6) mbfh (1) medvegyev (2) megújuló (1) megújulóeneriga (4) megújuló energia (82) megújuló energiaforrás (29) megújuló energiaforrások (2) meh (6) MEKH (1) mesz (1) met (1) metár (15) mket (1) mmesz (1) mol (7) mosier boss (1) mszit (1) MSZKSZ (1) mtoe (1) mvm (15) nabucco (10) napelem (4) napenergia (48) napkollektor (4) ncst (2) negajoule (2) németh lászlóné (2) Németország (1) nemzeti fejlesztési minisztérium (18) nemzetközi atomenergia ügynökség (2) Nemzetközi Energia Ügynökság (1) nemzetközi energia ügynökség (5) nfm (15) nfü (1) norvégia (1) NS (1) nukleáris energia (4) nyári időszámítás (1) nyílászárócsere (1) oah (2) oecd (1) oettinger (3) ökológiai lábnyom (2) okos hálózat (1) okos mérés (2) olaj (2) olajalapú gazdaság (1) olajhomok (1) Olajos Péter (1) omv (1) opec (1) opel ampera (1) óraállítás (1) orbán viktor (3) oroszország (1) országgyűlés (2) országos atomenergia hivatal (1) összesküvés (1) ovit (1) paks (3) paksi atomerőmű (21) palagáz (4) pályázat (4) pannergy (2) pannonpower (1) papírbeton (1) passzívház (2) patzek (1) pb (1) pedelec (1) pellet (1) pőcze orsolya (1) portfoliobloger (1) portfolioblogger (62) professzorok batthyány köre (1) removal units (1) ren21 (2) rendszerhasználati díjak (3) rezsicsökkentés (6) rmu (1) robbantás (1) Roszatom (1) rwe (4) shell (2) smart grid (1) smart metering (3) stockholm (1) sustainable energy without the hot air (1) sütőolaj (1) swot (1) számlakép (1) szél (1) szélenergia (13) szemét (1) szén (7) szénbányászat (4) széndioxid (9) széndioxidkvóta (1) széndioxid adó (1) szénmonoxid (1) szén dioxid (2) szén monoxid (1) szivattyús tározós erőmű (1) szmog (1) taleyarkhan (1) tap (1) távfűtés (13) távhő (23) tecnhológia (1) termőföld (1) Tesla (1) Tesla Motors (1) tigáz (1) tisztaszén (1) tiszta energia (1) tokamak (1) tollway (1) törvény (1) tőzsde (3) tranzitvezeték (1) trigeneráció (1) tüzelőanyag-kereskedelem (1) tüzép (1) tűzifa (1) tve (1) új széchenyi terv (1) uniós források (1) USA (1) üzemanyag (14) üzemanyagár (7) vadócz péter (1) varró lászló (1) Varró László (1) vasút (1) védendő fogyasztó (1) vendégposzt (1) ver (1) vértesi erőmű (3) vertis (1) vestas (1) vet (1) vezetékjog (1) videó (1) villamosenergia rendszer (1) villamos energia (75) villanyautó (5) villanyszámla (1) vissza a jövőbe (1) vita (1) vízenergia (3) wec (1) wildhorse energy (1) windmade (1) world energy council (1) Wyoming (1) zbr (1) zöldáram (4) zöldbank (1) zöldenergia (2) zöldgazdaság (3) Címkefelhő

Házszabály

Olvasóink szabad vélemény-nyilvánítási jogát tiszteletben tartva, fenntartjuk a jogot a bejegyzéseinkre érkező hozzászólások moderálására, amennyiben azok:
  • egyéneket, társadalmi csoportokat, kisebbségeket sértő vagy bántó, diszkriminatív, túlzóan obszcén, vulgáris kifejezéseket tartalmazó, jogellenes vagy jogsértő bejegyzések;
  • a hozzászólások és hozzászólók szándékos megzavarására irányulnak;
  • szándékosan félrevezető jellegűek;
  • tisztán politikai tartalmúak;
  • a témához nem kapcsolódó, öncélú, szervezkedésre buzdító megnyilvánulások;
  • sértik mások szerzői, szellemi alkotáshoz fűződő jogait;
  • reklámnak és spamnek, illetve egyéb, rendeltetésellenes felhasználói magatartásnak minősülnek.

Legfrissebb hírek

Át vagyunk mi verve jól!

2012.04.19. 17:43 Az Áram Ára

 

Most akkor van kőolaj, vagy nincs?!


kőolajár„Az olcsó olaj korszaka véget ért, mert a készletek kimerülőben vannak!” Ugye mindenki hallotta már az elmúlt években legalább egyszer mértékadó energetikai véleményvezéreknek tartott entitásoktól a fenti kijelentést? Ha megnézzük az üzemanyagárak változását, még hihetnénk is az állításnak. A baj csak az, hogy közel sem ez a helyzet. Legalábbis a kőolajiparban dolgozó szakemberek szerint, akik egyre inkább arra a következtetésre jutnak – és adnak hangot ezen véleményüknek –, hogy még rengeteg új olajforrás vár kiaknázásra világszerte, köszönhetően a technikai és technológiai fejlődésnek. Ja, és ami még fontosabb, meglátásuk szerint a fekete arany kitermelése versenyképes áron biztosítható. A kérdés már csak az, hogy kinek hiszünk…

A teljes cikket elolvashatod az Áram Ára oldalán.

Amennyiben tetszett a bejegyzés, kövessen minket a Facebookon is!

56 komment

Címkék: kőolaj üzemanyag energiaforrás üzemanyagár

A bejegyzés trackback címe:

https://azaramara.blog.hu/api/trackback/id/tr294461337

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.04.19. 20:40:33

hát nem is tudom

kinek higgyek...
a profitérdekelt cégnek, aki azt hangoztatja, hogy az olaj nem fogy el soha, vagy inkább független kutatóknak, mint pl. hetesi zsolt

nehéz döntés...
elvégre egy olajcég miért is hazudna?

nyilván betartják a törvényeket, mindig igazat mondanak, mint szent ferenc, és nem tévednek soha, mint a tudomány

ezt nyilván minden értelmiségi/ateista/liberális index olvasó tuggya, akik pedig nem buta emberek, elvégre dopeman-t választották elnöküknek

de akkor honnan veszi ez az eretnek dr. hetesi zsolt az adatait?
valsag.org/

mi lesz a következő cikk, hogy egyesek azzal riogatnak, hogy a szent tudománnyal, és a józan ésszel ellentétben, bizonyos állatoknak vannak érzéseik????

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.04.19. 20:45:11

lehetne egy olyan cikk is, hogy mivel a héten nem volt cumani, ezért már nem is lesz többé soha, aki ilyet állít az csak riogat

meg válság sincs, mert még nagyon sokan nem éheznek

biztos ez is index címlapos lenne

SvenH. (törölt) 2012.04.19. 20:48:32

egyszeru a valasz, allandoan az eppen aktualis olaj arahoz viszonyitottak a keszleteket :))) most eppen magas az olajar, igy sok elerheto :)

wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2012.04.19. 20:52:18

biztos azért olyan magas az olaj ára, mert nagyon sok van belőle :x

ez minden értelmiségi/ateista/liberális index olvasó számár logikus következtetés, ahogy az is, hogy a tudomány soha nem téved

Elijah_Baley 2012.04.19. 21:02:04

monnyuk a technológia fejlődése nyilván azért van, mert az emberek megunták csákánnyal meg vödörrel kinyerni a zolajat, nem azárt mert másként már nem lehet... á, nem csökken a kinyerhető mennyiség, csak trükkösen elbújik előlünk:)
nem fog elfogyni egyik napról a másikra, csak gecidrága lesz a benzin, a varrógépolaj, olcsóbbá válik a betonút mint az aszfalt, nem lesz ingyér műanyagszatyi a madarasban, meg ilyesmik...

Flaggx 2012.04.19. 21:31:36

Nem akarok én megzavarni senkit, de a literenkénti olajár most pont annyi, mint 2008 januárjában volt. Ja, igen a válság előtt. Ja, igen, akkor fele (!!) ennyibe került egy liter benzin.

Csak úgy tájékoztatásul.

Meg ja, át vagyunk mi verve jól!

bucbuc 2012.04.19. 21:52:28

Ez az egész bejegyzés nem több mint vallásos hit vmiben amiben a posztoló szeretne hinni.

Az olaj sosem fog elfogyni, csak az igények nőnek folyamatosan ésa kitermelés csökken/válik drágábbá.

Úgy hívják peak oil probléma.

Mivel olaj mindenhez kell (de mindenhez!) a műanyagoktóla növényvédőszerekig, nem "csak" a gépek hajtásához, még nagyobb lesz a fos amiben nemsokára úszni fogunk.

Nem újkeletű a probléma én az index peak oil fórumán találkoztam vele először még 2004-ben.
Aki szeretne néhány álmatlan éjszakát magának nézzen kicsit utána mivel is jár az energia drágulása és mennyire nincsenek valós alternatívák...

Nand 2012.04.19. 21:55:42

Azt kellene egyszer megérteni, hogy nem akkor lesz baj, amikor elfogy az olaj, hanem akkor, amikor a kereslet meghaladja a kínálatot.
Elkezd döglődni a világgazdaságnak nevezett pilótajáték
Valamint azt, hogy az olajhiány nem azt fogja jelenteni, hogy évi 10ezer helyett 5 ezret autózok, hanem ,hogy sok éhes 3. világbeli ennivalót keres. Nálunk.
Igen, rengeteg olaj van még, kb, annyi amennyit kitermeltünk, de milyen áron lehet azt felhozni?? és ne a környezetre gondolok.

dukeekud 2012.04.19. 22:47:32

Az olaj ara azert emelkedik, mert mar a jelenlegi 900 millio gepjarmu kiszolgalasahoz sincs elegendo. Mar pedig az elkovetkezo 15-20 evben kina es india tovabbi 500 millio gepjarmuvet fog forgalomba allitani. Olaj meg valoszinuleg lesz, de hogy nem jut mindenkinek az biztos. Es akinek jut, az a mostani ar tobbszoroset fogja fizetni. sacperkb 15 ev mulva 3-4 ezer ft lesz egy liter, es lehet hogy jegyre adjak majd.

Rive 2012.04.19. 23:14:18

Nem az olaj drága, hanem:

- a kinyeréséhez szükséges infrastruktúra felépítése, különösen magas kamatok mellett

- a pénz olcsó...

Camappa 2012.04.19. 23:22:56

Szaud Arábia prominensei többször nyilatkoztak már, hogy eszük ágában sincs kitermelni maguk alól a teljes olajkészletet, mivel ki tudja milyen haszna lesz még a jövőben.

flamer 2012.04.19. 23:34:24

@Flaggx:
Most éppen te versz át másokat.
Az mondjuk igaz, hogy most kb. annyi az olaj, mint 2008 januárjában, viszont nem forintban, hanem dollárban, márpedig akkoriban 180 Ft alatt volt a dollár, most meg 226. Ráadásul nem feleennyi volt, hanem 300 Ft.
kikuldetesi-rendelveny.hu/apeh_uzemanyagarak/

Mindjárt máshogy néz ki a dolog.

Pan Modry 2012.04.19. 23:34:32

Az olaj arat a kereslet kinalat hatarozza meg. Novekvo kereslet eseten a kinalati oldal is novekszik, ugyanis megeri olyan helyeken is termelni ahol magasabbak a marginalis koltsegek, vagy ahogy a post irja olyan alternativ technologiaval termelni.

Ezt most hosszu tavra ertettem, a rovid tavu volatilitasra meg ezeregy dolog van hatassal.

v2peti 2012.04.20. 00:01:34

Az olajhomok kitermelése iszonyatosan környezetszennyező, de Kanada erre nagy ívben tesz. Ott látni dupla 2x5 sávos azaz össszesen 20 sávos (irányonként 10) autópályaszörnyeket.
Nem lenne jó, ha hirtelen 300 forintra zuhanna a benzin ára, mert drasztikusan megnőne a forgalom. Lusták az emberek, ha csak kicsivel is olcsóbb az autó, mint a vonat, azzal mennek, mert az autó kopását 0-nak számolja a többség, a környezetszennyezést meg dupla nullának. :(

xclusiv 2012.04.20. 00:35:11

@dukeekud: "Az olaj ara azert emelkedik, mert mar a jelenlegi 900 millio gepjarmu kiszolgalasahoz sincs elegendo."

Egy fenét. Ha nem lenne elegendő, akkor tömegesen állnának az autók, mert nem lehet benzint (vagy gázolajat) kapni a benzinkúton. Ja, és tartósan, nem csak pár napig, mert pl. a havazás vagy cunami vagy akármi miatt nem tudják kiszállítani.
Hány ilyen esetet tudsz felsorolni az elmúlt évből, vagy akár évtizedből? Na ugye...
Arról nem is beszélve, hogy folyamatosan csökken az autók fogyasztása. És még lehet ezen is faragni.

"Mar pedig az elkovetkezo 15-20 evben kina es india tovabbi 500 millio gepjarmuvet fog forgalomba allitani."

Fog állítani, ja, hát persze. Kínának 1,3 milliárd a lakossága, de egy főre jutó GDP alapján a telivér 90. hely környékén mozog. India pedig innen is messze lemaradva a 120. körül.
Magyarra lefordítva: a 2 ország kb. 2,5 milliárd lakosa közül max. 400 millió körül élhetnek egy mai magyar minimálbéres szalagmunkás életszínvonalán, ennek max a ötöde-tizede élhet Nyugat-Európai életszínvonalon, és van max. 1 millió ember ebből a 2,5 milliárdból, aki ténylegesen gazdagnak számít bármilyen mércével nézve is.
Kínában jelenleg kb. 40 gépjármű jut egy főre (motort, triciklit és ilyesmit leszámítva, beleértve a tömegközlekedést is), Indiában pedig kb. 16. Ez jelent kb. 73 millió járművet a két országban összesen. Azért elég bátor becslés 7x-es növekedést becsülni 15-20 éven belül. Ez évi 5% növekedéssel számolva is "csak" 120 millió új jármű, az 500 millióhoz évről évre 11% növekedésre lenne szükség. Ez azért baromira valószínűtlen...

Mert igaz az, hogy ezek az országok nagyon komoly növekedésben vannak, de van is honnan! Kínában elfogadhatónak tűnik heti 70 órát szalag mellett dolgozni a magyar minimálbérért, mert az az alternatíva, hogy heti 100 órát szopsz a rizsföldön, és ha szerencséd van nem viszi el a természet az egész éves munkádat és lesz mit enned. India ugyanez, csak szorozd be kettővel.
Arról nem is beszélve, hogy Kína már most is drága (!) a gyártóknak, már a Foxconn is inkább robotizál, illetve viszik is el a termelést pl. Malajziába, Fülöp-szigetekre, olcsóbb helyekre. Lassan mi itt Magyarországon is olcsóbbak leszünk (normális adórendszerrel már olcsóbban lennénk).

"Olaj meg valoszinuleg lesz, de hogy nem jut mindenkinek az biztos. Es akinek jut, az a mostani ar tobbszoroset fogja fizetni. sacperkb 15 ev mulva 3-4 ezer ft lesz egy liter, es lehet hogy jegyre adjak majd."

Ja, vagy ami még valószínűbb, hogy kurvára nem lesz Kínában és Indiában +500 millió autó, vagy ha lesz is akkor se telik majd nekik tankolni bele.
Ha a jelenlegi árszínvonal a 10x-esére nőne, akkor kb. mindenki letenné az autót, egy BKV bérlet pedig kerülne vagy 40000 Ft-ba.

Brix 2012.04.20. 01:23:18

A legtöbb amit tehetünk, hogy legközelebb már egy hibrid vagy teljesen elektromos autót vásárolunk. A technológia egyre kezdi kiforrni magát, és ilyen irányba kell elmozdulni
Egyébként nagyon nehéz letörni a köolaj árfolyamát, mivel komoly szintű érdek-összefonódások a magas kőolajárakban érdekeltek
1, Örülnek a magas árnak a kitermelő országok
2, Örülnek a magas árnak a nemzetközi pénzügyi maffia tagjai, akik egy egység pénzzel 5x-ös értékű köolajra spekulálnak a határidős piacon, a jegybankok által nyomtatott olcsó pénzből. Ha igazán akarnának tenni magas kőolajár ellen akkor meg kellene tiltani a pénzügyi alapok jelenlétét az olajpiacon, mivel ők verik fel az árat a fiktív vételekkel és emelni kellene az alapletéteteket a tőkeáttétel csökkentésére. Amikor gáz van, és beüt a gazdasági válság, akkor 1-2 hét alatt 30%-40%-ot is eshet az olajár, ez is mutatja hogy nem a valós kereslet mozgatja az árakat.
3, Örülnek a kőolaj szegény országok is a magas árnak, mint Magyarország, mert a magas ár több adóbevételt hoz az államnak, így eszük ágában nincs az adótartalmat csökkenteni
A minap, benzinkútra menet arra gondoltam , hogy a 455 ft-os literenkénti benzinből, amit a nehezen megkeresett fizetésünkből tankoluk valami orosz oligarcha nerc bundát vesz a feleségének, vagy az olajsejk kurvákat rendel belőle az Emirátusokban, esetleg Orbán haverja kapja meg kormányzati kommunikációra...
Valahogy úgy érzem,ideje lenne már átlépni a kőolaj utáni korszakba!

klacus 2012.04.20. 03:45:54

Szerintem a magas energiaárnak vannak előnyei is.

1. Ami drága arra jobban odafigyelsz, csökken a pazarlás.

2. Ami drága azt előbb-utóbb követi valami amit ugyanazt tudja csak olcsóbban.

3, nincs több...

A hátrány nyilván az, hogy drága... :-)

Energia pedíg van, a gond ugye a tárolás, szóval a legjobban azok a szakértők tetszenek, akik összekeverik az energia előállítást, az energia hordozással. Sok ilyet látni a médiában...

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2012.04.20. 06:45:03

"vagy azt, hogy miért éppen a líbiai harcokba avatkoztak be a fejlődő országok, míg más, olajjal kevésbé jól ellátott arab országok konfliktusaihoz csak nemzetközi megfigyelőket"

Attól még, hogy amúgy van olaj, az USA szereti magáénak tudni a nagy részét...

Egyébként szerintem jobb lenne, ha valóban elfogyna. Igen, nekünk rossz lesz, de legalább nem tudunk tovább ilyen mértékben olajat égetni, mint eddig.
Igen, lesz némi háború, de előbb-utóbb rákényszerülünk, hogy az olajat kiváltsuk valamivel.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2012.04.20. 06:45:47

Ja, az olaj árát meg már úgyis régóta mesterségesen tartják magasan egyes érdekcsoportok, az semmit nem jelez.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2012.04.20. 06:48:18

@v2peti: Meg mert itthon nézd meg a MÁV szolgáltatását, és rájössz, miért jobb autóval menni.

NemNick 2012.04.20. 06:54:59

v2petinél a pont. A sokat hangoztatott új technológiák egy része messze nem új (olajpala, olajhomok kitermelés) csak éppen baromi környezeti károkozással jár, ami sok esetben ráadásul nem is nyilvánvaló. Pl. rétegrepesztéses robbantások hatásai, vagy a kitermelt olajos gáz helyére visszapumpált vizek. (Már nem csak Kínában, hanem az USA-ban is megszaporodtak a bizonyíthatóan emberi eredetű földrengések...)
A többi új technológia (mélytengeri fúrások, jég alól történő kitermelés stb.) valóban a fejlettebb mint a 10 évvel ezelőtti, de nyilvánvalóan drága. És megintcsak nagy a környezeti kockázat.
Bár naponta szívok miatta, én örülök, hogy drága a kőolaj - klacusnak igaza van. Ami olcsó, arra nem figyelnek oda az emberek.
Hátha rájövünk egyszer, hogy közlekedésre nem a tényleg életbevágóan fontos vegyipari nyersanyagokat (vagy akár mások élelmiszerét) kellene feláldozni.

Netuddki. 2012.04.20. 08:12:11

"Bennfentes" mondta azon kívül amit leírtál, hogy azért mondják elfogy az olaj mert különben nem tudnák ilyen magasan tartani az árát.

Persze ettől még nagyon sok mindentől függ az ár. Például attól, hogy kapzsi kormányok mennyi adót raknak rá...

Arcturus 2012.04.20. 08:12:46

Hogy mindenki elkerülje saját maga átverését és azt, hogy bedőljön önérdekű hazugságoknak, javaslom egy jól bevált tudomány alkalmazását a problémakörre:

www.inference.phy.cam.ac.uk/sustainable/book/tex/ps/1.112.pdf

Csak mert tökmindegy, hogy hogy ki mit beszél és hogy hova fejlődik milyen technológia, az energia márpedig megmarad és nem vész el. Kár, hogy ennek értelmében keletkezni sem fog a semmiből.

determ 2012.04.20. 08:16:50

Én ugyan nem vagyok túl idős, de mióta az eszemet tudom, mindig azt hallom, hogy "még 40 évre elég az olaj". Most akkor 2 lehetőséget látok:
1. Tényleg olyan ütemben fejlődik a technológia, hogy mindig kitolódik a kitermelhetőség határa.
2. Az egész csak kamu riogatás, hogy legyen mire hivatkozni áremeléshez / háborúhoz / politikai lépésekhez, stb... Mint korábban a hidegháború, az előtt meg az ufo-k...

Arcturus 2012.04.20. 09:05:32

@determ: Gondolom azt könnyű belátni, hogy akármennyi is van a föld alatt, az a mennyiség véges. Tehát a technika üteme is csak ideig-óráig képes elodázni a csökkenést.

biohazard 2012.04.20. 09:39:52

@Arcturus: A legelemibb dolgokkal sem vagy tisztában, mint az itt hozzászólók kilencven százaléka: az olaj NEM fog elfogyni, sem most, sem ezer év múlva, tekintve, hogy folyamatosan keletkezik, és keletkezni fog egy- vagy tízmillió év múlva is. Az tény, hogy jelenleg jóval nagyobb ütemben termeljük ki, mint ahogy keletkezik, de ez akkor sem jelenti azt, hogy egyszer csak nem lesz.

biohazard 2012.04.20. 09:45:12

Kétségtelen, hogy a szénhidrogén-korszaknak záros határidőn belül (ezt a tudósok 35-50 évre becsülik) vége lesz, de nem azért, mert elfogynak a készletek, hanem mert felváltja valami más, jelenleg még nem ismert vagy publikus energiaforrás.

A kőkorszaknak sem azért lett vége, mert elfogyott a kő.

kkkchris 2012.04.20. 10:22:02

"A kőkorszaknak sem azért lett vége, mert elfogyott a kő." EZ DE NAGY MONDÁS :))))))))))))))))))))) ott a pont!

kkkchris 2012.04.20. 10:23:21

A bioetanollal meg elmehetnek a fenébe.. Olyan mértékben csökkenti a biodiverzitást hogy hihetetlen, és ahhoz képest meg nem olyan nagy energiaforrás, ezt termesztjük másnak meg nincs mit kajálnia...

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2012.04.20. 11:14:39

@kkkchris: "Olyan mértékben csökkenti a biodiverzitást "

Mint amennyire egy konyhakert...

Alf (törölt) 2012.04.20. 11:38:25

minden ki tudja hogy, még rengeteg olai van és kábé sohha nem fog ki fogyni, ojan sok menyisségbe van a földbe.

a kocsög orbán miat magas a benzinárak, mert elintézte a forintot az intézkedéselyivel.

de nekünk ezt elhalgatják!

KÖSSZ ORBÁN!

Alf (törölt) 2012.04.20. 11:39:53

@Arcturus: te is egy ilyen fidesznyik orbánpérenc vagy tudod mi véges a vezéretek hatalma nem az olaj mert az olaj mindég ujra termelödik ha tanultál volna fizikát

Alf (törölt) 2012.04.20. 11:45:44

@biohazard: igy van, végre egy okoss ember.

Az olaly keletkezik, mindég, fojamatossan, csak ezt elhalgatja a kormány hogy ki zsákmámányoion minket!

Igaz, hogy több száz milliárd év alatt termelődött annyi, amit mi 100 év alatt kibányásztunk, de nem baj. van idönk!

nem ugy mint viktátornak, az ö idelye lejárt

Flaggx 2012.04.20. 11:46:38

@flamer: Nem magyarázható az 50%-os benzin ár drágulás 20%-os árfolyamváltozással...
Főleg, hogy volt már több is a dollár, de a benzin ára csak most dönt rekordokat.

Amúgy azt hogy magyarázod meg, hogy amcsiknál is rekordot döntött a benzin ára, ott ahol nincs forint-dollár árfolyam probléma?

Abban meg egyetértek az előttem szólókkal, hogy már régen át kellett volna állni az elektromos meghajtásra, de persze nem véletlenül tesznek keresztbe neki ott ahol csak tudnak. A mostani magas olaj és benzin árnak egy célja van, jót kaszálni rajta.

Csillagszemű Juhász 2012.04.20. 11:50:44

@biohazard: "A kőkorszaknak sem azért lett vége, mert elfogyott a kő." -óriási szöveg, gratula.
Olvastam egy könyvet. Abban olyasmi volt, hogy tényleg baj lesz. A fogyás nem úgy történik, hogy kicsit kevesebb lesz folyamatosan, hanem drasztikusan leesik. Ha túl van a mező a hozamcsúcson, brutálisan zuhan a kitermelés. És állítólag a szaudiak sem engedik már, hogy szakértői csportok vizsgálják a mezőket, pedig sokáig nyílvános volt az olajmezők hozama. Amit mondanak azt a világ elhiszi, de valójában nem tudja senki, mennyi olaj van még a világ legynagyobb kitermelő országa alatt. Nem tudom, lehet ez is baromság.

Csillagszemű Juhász 2012.04.20. 11:53:43

Az elektromos áram nagy részét is olaj illetve szén elégetésével állítják elő. A napelem meg szélturbina nem fedezné most sem a keresletet, nemhogy akkor, ha minden motor elektromos lenne.

vargafe 2012.04.20. 11:54:33

@wmiki: Az lehet, hogy a tudomány néha téved, mert például újabb ismeretek felülírják a régebben alkotott elméleteket. Ez azonban nem jelenti azt, hogy igazak a tündérmesék, amikben az ateistákat lenézők hisznek.

dukeekud 2012.04.20. 12:17:25

@Csillagszemű Juhász: "A napelem meg szélturbina nem fedezné most sem a keresletet, nemhogy akkor, ha minden motor elektromos lenne. "

Ha az evrol-evre, olajra, szenre, gazra elkoltott ezer milliardoknak csak 1 % -at koltenek a nap, szel energia hasznositasara, akkor mar boven volna annyi, nap es szel eromu, ami az egesz fold energia ellatasat megoldana.
Nem most, hanem mar 30 evvel ezelott is elerhetuk volna ezt a szintet.

porthosz 2012.04.20. 12:23:25

Senki nem kételkedik abban hogy egyszer elfogy az olaj, csak épp oriási biznisz van abban ha elhitetik veled hogy holnap fogy az olaj és nem 200 év múlva.

Ugyanis nagyon nem mindegy hogy 200 éven át fizeted a magas árat, vagy csak abban az utolsó 10 évben amikor tényleg elfogy.

belekotty 2012.04.20. 12:26:08

@wmiki: Neked már erre gyógyszert kellene szedned!

belekotty 2012.04.20. 12:27:15

@dukeekud: "Ha az evrol-evre, olajra, szenre, gazra elkoltott ezer milliardoknak csak 1 % -at koltenek a nap, szel energia hasznositasara, akkor mar boven volna annyi, nap es szel eromu, ami az egesz fold energia ellatasat megoldana." - Hmm.. akkor a szél áram kWh-jának költsége miért 50 forint feletti, a szén meg miért 27, az atom meg 10?

Pan Modry 2012.04.20. 12:27:40

@Csillagszemű Juhász:

Olyan nincs hogy hirtelen elfogy. Az ar novekedesevel megeri olyan helyen is kitermelni ahol korabban nem.

Peldaul vannak olyan ismert helyek ahol a kitermeles mondjuk 150usd felett eri meg, ha tartosan 200 felett lesz az ar akkor kitermelik azt is.

belekotty 2012.04.20. 12:29:38

@Csillagszemű Juhász: "Amit mondanak azt a világ elhiszi, de valójában nem tudja senki, mennyi olaj van még a világ legynagyobb kitermelő országa alatt. Nem tudom, lehet ez is baromság. " - Nem baromság. A szaudi király infartust kapott amikor Obama balhézott vele telefonon, hogy Szaud-Arábia adjon valós adatokat a Burgan és Gavar hátság alatti kőolaj készletekről. Csak figyelni kellene a híreket azoknak akik a zöld cikkeket írják!

Pan Modry 2012.04.20. 12:29:51

@dukeekud:

A nagy lopikulat, maradjunk annyiban. Ilyet csak olyan mond akinek fogalma sincs a nap es szeleromuvek bekerulesi koltsegeirol, akinek fogalma sincs hogy a halozatra mennyit kell kolteni hogy a megujulok kilengeseit elbirja stb.. stb..

Alf (törölt) 2012.04.20. 13:51:51

@dukeekud: sajna nem, a szélenergia konkrétan úgy tűnik, veszteséges (turbinák előállítás+karbantartása)

a jelenlegi napelemek előállítása is iszonyat költséges (erőforrás+ásványok)

Csillagszemű Juhász 2012.04.20. 15:29:44

@dukeekud: ebben nem vagyok olyan biztos. A szél és napenergia nem tud folyamatos, állandó energiát biztosítani.

Csillagszemű Juhász 2012.04.20. 15:34:45

@Pan Modry: azért ha a két nagy szaudi mező kiürül, fúrkálhatunk új kutakat. Lehet lesz olaj, arany árban, az meg olyan mint ha nem lenne. Én hiszek abban, hogy ha nagy lesz a gebasz, hirtelen előtörnek az új megoldások. :)

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2012.04.20. 15:58:54

@biohazard: Hát jobb esetben azért lesz vége, mert felváltja más.
Azonban az olajcégeknek ez nem érdeke, tehát húzni fogják, amíg lehet.

EXO 2012.04.21. 08:34:50

Én csak azt tudom mondani, hogy a már a 30-as években is riogattak, hogy 10évre való olaj van hátra, a 70-es években 30 volt hátra, 10 éve 40, most pedig már 50évre való olaj van. Netán akkor is hazudtak és nem volt annyi hátra?

Ezzel szemben a következő trendek figyelhetők meg:
1.: folyamatos exploráció:
A bolygó olajban esélyes területeinek nagy része még mindig nincs átkutatva, mivel az is dollár százmilliárdokba kerül és akkor van rá sok pénz, ha magas az olaj ára. Viszont emiatt az elmúlt 5 évben 15 év tartalék keletkezett(és még több potenciális tartalék).
2.:olajár-tartalék összefüggés: magasabb olajár mellett újabb készletek is gazdaságossá válnak. Például olajhomok,olajpala,extra-mélytengeri
ezekből pedig összeségében többször annyi van, mint hagyományos módszerekkel kitermelhetőkből
3.technikai fejlődés: korábban a kitermelhető hányad alíg volt 15-20%, most már 50 felett van(nyílván ez is mellette árérzékeny is.)

molnibalage 2012.04.22. 10:30:59

@Flaggx: Infláció smafu? Hát a plusz adók?

lendkívül magas langú embel Lómában 2012.08.18. 14:50:59

A "20-35 évre elég az olaj" szöveg nem megy össze a mosásban. Elég régi, patinás kijelentés. Főleg, hogy még igaz is- egy bizonyos szemszögből. A sokféle statisztikai adat közül már alig emlékszem, hogy melyik szerint is releváns ez a duma.
Ugyanis van ahol, csak a már kitermelt mennyiséget nézik, van ahol hozzáadják a még kitermelésre váró, de már ismert mennyiségű telepek készletét, van ahol ehhez jön még a feltérképezett, de nem termelt telepek becsült mennyisége, és van ahol hozzáadódik még a közvetlenül nem vizsgált területek feltételezett telepeinek a saccolt készlete.
És, persze, mindehhez hozzáadódik a technológiai fejlődés, azaz a régi területek újrafelfedezése, és mínusz tételként szerepel a növekvő fogyasztási igény.

Ezek közül az első két paraméter mondható egzaktnak, ezért az ezekből számított értékeket szajkózzák x évtizede.

Ettől eltekintve azért az egyértelmű, hogy az olaj fogyóban van, és minél kevesebb lesz, annál drágább, már csak a kutatási-termelési technikák fejlesztésébe ölt gigászi pénzek miatt is.

Úgy tudom, 2030- ra teszik (kb) a kitermelés maximumát. Ebben- feltételezem- nincs benne a klímaváltozás miatt esetlegesen megszűnő sarki jégsapka, és az emiatt felszabaduló területek kapacitása.