Az Áram Ára - bejegyzések HírÁram

Ajánlataink

Blog ketrecek

Az Áram Ára

Az Áram Ára egy fórum, ahol közérthetően beszélünk az energiáról. Szeretnénk rávilágítani mindazokra a tényezőkre, melyek lehetővé teszik, hogy van áram a laptopunkban, meleget ad a radiátor és van mit tankolni az autóba – és befolyásolják, hogy mindez mennyibe kerül (a fogyasztónak nap mint nap és az emberiségnek évezredek alatt).

Facebook

Friss topikok

Utolsó kommentek

  • JFK-alapítótag: @gigabursch: A kinai okfejtésedből látom,hogy ez nem a te világod. Ne égesd itt magad. Eredj másho... (2019.05.05. 18:21) Mennyire zöld a napelem?
  • JFK-alapítótag: @gigabursch: Ezt a cicuzást továbra sem értem. Amit kitudok számolni az adataidból az a két mennyi... (2019.05.05. 18:19) Mennyire zöld a napelem?
  • JFK-alapítótag: @gigabursch: Saját kitalált problémáidat ne velem próbáld megoldatni. Amúgy a kinaiaknak szóltál m... (2019.05.05. 18:01) Mennyire zöld a napelem?
  • JFK-alapítótag: @Arcade Macho: A "cicuka" megszólítás értelmét megfejteni nem tudom, de azt sem, hogy miért követe... (2019.05.05. 17:58) Mennyire zöld a napelem?
  • gigabursch: @gigabursch: tehát 1000 km-n vesztesz 4000 V-ot és 10% Ampert. Mondjuk Kínától mondjuk Németorszá... (2019.04.29. 09:26) Mennyire zöld a napelem?
  • Utolsó 20

Címkék

áfa (1) agri (1) akkumulátor (2) alga (1) alteo (7) alternatív energia (1) angyalok (1) ángyán józsef (1) apx endex (1) áram (6) áramár (7) áramfogyasztás (3) áramkimaradás (1) áramszámla (6) áramtolvaj (1) áramtőzsde (1) árapály (1) ártámogatás (1) ár apály (1) ásványkincs (1) Atomcsend (1) atomenergia (66) atomerőmű (2) az agyam eldobom (5) baktérium (1) bányászat (3) Barack Obama (1) Bártfai Béla (1) bencsik jános (17) benzin (5) benzinár (3) bert (2) bioakkumulátor (1) biodízel (2) bioenergetika (1) biogáz (2) biomassza (9) biomovies2011 (1) bioüzemanyag (7) Biztonsági készletezés (1) budapesti erőmű (2) carbon capture and storage (1) ccs (4) ceegex (1) chevron (1) chevy volt (1) clear water (1) clt (1) cmm (1) co2europipe (1) cogen europe (1) csővezeték (1) dalkia (1) david mackay (1) dekarbonizáció (3) déli áramlat (4) demo (1) démonok (1) desertec (1) dízel (3) Donald Trump (1) durban (5) e.on (3) ebrd (1) ecf (1) edf (2) Egyesült Államok (2) eia (2) eib (1) elektromos autó (4) elektromos fűtés (1) élelmiszertermelés (1) elfújta a szél (1) elmib (1) elmű (1) Elon Musk (1) előrefizetős mérőóra (3) elosztóhálózat (1) elszámolás (1) emfesz (1) emisszió (5) ENCO (1) enel (1) energetika (3) energetikai kutatások (1) energetikai tanúsítvány (1) energia (1) energiaár (4) energiacímke (1) energiafelhasználás (1) energiaforrás (3) energiahatékonyság (34) energiaklub (6) energialopás (1) energiamix (1) energiapiac (2) energiapolitika (36) energiastratégia (1) energiaszámla (1) energiaszolgáltatás (1) energiatanúsítvány (1) energiatárolás (1) energiatermelés (2) energiatőzsde (2) energiaügyi biztos (1) energia charta (1) energy roadmap 2050 (2) ensz (2) épületenergetika (8) erec (1) erőmű (2) esco (2) északi áramlat (3) etanol (1) ets (2) eu (1) euratom (1) európai kerékpáros szövetség (1) európai megújuló energia tanács (1) Európai Unió (1) európai unió (6) eurostream (1) extraprofit (1) e star (2) fagázosítás (1) fagylalt (1) fapellet (1) fatih birol (3) fejlesztés (1) Fellegi Tamás (1) fellegi tamás (3) felsmann balázs (1) fenntarthatóság (23) fenntartható energiagazdálkodás (2) fenyőfa (1) fgsz (3) Fidesz (1) film (1) földgáz (107) földgázár (6) földgáztároló (1) földhő (2) foratom (1) főtáv (1) freeway (1) fukusima (6) fűtés (4) fűtési szezon (2) fúzió (1) galvánelem (1) garantált szolgáltatások (1) gáz (3) gázár (7) gázhálózat (3) gázolaj (2) gázpalack (1) gazprom (28) gázszolgáltató (3) generátor (1) geotermális energia (1) geotermia (1) geotermikus energia (1) get (1) gigawattóra (1) gki (2) global statusz report (1) gop (2) greenpeace (2) günther oettinger (2) havi átlagkereset (1) háztartás (1) hibrid (1) hidegfúzió (1) híráram (126) hőenergia (1) hofmeister (1) Hollandia (1) Holoda Attila (1) hőmennyiség (1) Horváth Attila Imre (1) horváth péter (1) hosszú távú áramvásárlási szerződés (1) hőtermelés (2) hozam (1) htm (1) hulladék (2) hulladékégetés (2) hulladékkezelés (1) hupx (2) iaea (1) iea (18) ikervári vízierőmű (1) imf (1) innováció (1) interconnector (1) interjú (1) international energy agency (11) international thermonuclear experimental reactor (1) inter rao ues (1) irán (3) IRENA (1) IT (1) iter (2) itgi (1) james bond (1) japán (1) jet (1) jövedéki adó (1) kapcsolt energiatermelés (2) karácsonyfa (1) karbonadó (1) kát (7) kazáncsere program (1) KEOP (2) keop (2) kerékpár (1) kereskedőváltás (1) kikapcsolás (1) kilowattóra (1) kína (2) kiotói jegyzőkönyv (1) kiotói protokoll (1) kitermelés (1) KKV (1) KKV-k energiahatékonysága (1) klímacsúcs (3) klímakonferencia (1) klímaváltozás (6) kogeneráció (2) kolszkaja platform (1) komposztálás (1) kőolaj (24) környezetvédelem (1) kovács pál (3) közlekedés (1) Kozmosz (1) közműszolgáltatás (1) közvilágítás (3) kpmg (1) kutatás (1) lakás (1) lázár jános (6) led (2) lenr (1) lpg (1) mackay (1) magyar bányászati és földtani hivatal (1) magyar bányászati szövetség (1) magyar energiafogyasztók szövetsége (1) magyar energia hivatal (7) magyar megújuló energia platform (1) magyar megújuló energia szövetség (1) magyar szénhidrogén készletező szövetség (1) magyar szlovák gázvezeték (1) mavir (6) mbfh (1) medvegyev (2) megújuló (1) megújulóeneriga (4) megújuló energia (82) megújuló energiaforrás (29) megújuló energiaforrások (2) meh (6) MEKH (1) mesz (1) met (1) metár (15) mket (1) mmesz (1) mol (7) mosier boss (1) mszit (1) MSZKSZ (1) mtoe (1) mvm (15) nabucco (10) napelem (4) napenergia (48) napkollektor (4) ncst (2) negajoule (2) németh lászlóné (2) Németország (1) nemzeti fejlesztési minisztérium (18) nemzetközi atomenergia ügynökség (2) Nemzetközi Energia Ügynökság (1) nemzetközi energia ügynökség (5) nfm (15) nfü (1) norvégia (1) NS (1) nukleáris energia (4) nyári időszámítás (1) nyílászárócsere (1) oah (2) oecd (1) oettinger (3) ökológiai lábnyom (2) okos hálózat (1) okos mérés (2) olaj (2) olajalapú gazdaság (1) olajhomok (1) Olajos Péter (1) omv (1) opec (1) opel ampera (1) óraállítás (1) orbán viktor (3) oroszország (1) országgyűlés (2) országos atomenergia hivatal (1) összesküvés (1) ovit (1) paks (3) paksi atomerőmű (21) palagáz (4) pályázat (4) pannergy (2) pannonpower (1) papírbeton (1) passzívház (2) patzek (1) pb (1) pedelec (1) pellet (1) pőcze orsolya (1) portfoliobloger (1) portfolioblogger (62) professzorok batthyány köre (1) removal units (1) ren21 (2) rendszerhasználati díjak (3) rezsicsökkentés (6) rmu (1) robbantás (1) Roszatom (1) rwe (4) shell (2) smart grid (1) smart metering (3) stockholm (1) sustainable energy without the hot air (1) sütőolaj (1) swot (1) számlakép (1) szél (1) szélenergia (13) szemét (1) szén (7) szénbányászat (4) széndioxid (9) széndioxidkvóta (1) széndioxid adó (1) szénmonoxid (1) szén dioxid (2) szén monoxid (1) szivattyús tározós erőmű (1) szmog (1) taleyarkhan (1) tap (1) távfűtés (13) távhő (23) tecnhológia (1) termőföld (1) Tesla (1) Tesla Motors (1) tigáz (1) tisztaszén (1) tiszta energia (1) tokamak (1) tollway (1) törvény (1) tőzsde (3) tranzitvezeték (1) trigeneráció (1) tüzelőanyag-kereskedelem (1) tüzép (1) tűzifa (1) tve (1) új széchenyi terv (1) uniós források (1) USA (1) üzemanyag (14) üzemanyagár (7) vadócz péter (1) varró lászló (1) Varró László (1) vasút (1) védendő fogyasztó (1) vendégposzt (1) ver (1) vértesi erőmű (3) vertis (1) vestas (1) vet (1) vezetékjog (1) videó (1) villamosenergia rendszer (1) villamos energia (75) villanyautó (5) villanyszámla (1) vissza a jövőbe (1) vita (1) vízenergia (3) wec (1) wildhorse energy (1) windmade (1) world energy council (1) Wyoming (1) zbr (1) zöldáram (4) zöldbank (1) zöldenergia (2) zöldgazdaság (3) Címkefelhő

Házszabály

Olvasóink szabad vélemény-nyilvánítási jogát tiszteletben tartva, fenntartjuk a jogot a bejegyzéseinkre érkező hozzászólások moderálására, amennyiben azok:
  • egyéneket, társadalmi csoportokat, kisebbségeket sértő vagy bántó, diszkriminatív, túlzóan obszcén, vulgáris kifejezéseket tartalmazó, jogellenes vagy jogsértő bejegyzések;
  • a hozzászólások és hozzászólók szándékos megzavarására irányulnak;
  • szándékosan félrevezető jellegűek;
  • tisztán politikai tartalmúak;
  • a témához nem kapcsolódó, öncélú, szervezkedésre buzdító megnyilvánulások;
  • sértik mások szerzői, szellemi alkotáshoz fűződő jogait;
  • reklámnak és spamnek, illetve egyéb, rendeltetésellenes felhasználói magatartásnak minősülnek.

Legfrissebb hírek

Civilizációs betegség: a megszokás

2012.04.27. 10:04 Az Áram Ára


Számolj le a megszokással!Egyáltalán nem biztos, hogy a szmog, a járványok, a túlnépesedés, vagy az aszályok a legfőbb ellenségünk: sokkal nagyobb az esély, hogy megszokásaink áldozatává válunk, és azért halunk meg, mert hozzáragadunk a karosszékhez, amit véletlenül leselejtez a történelem. Nincs ez másként energetikai vonatkozású létezésünkkel sem. Mai témánk tehát a szokás hatalma, avagy miért nincs napkollektor a balatoni nyaralókban?

A teljes cikket elolvashatod az Áram Ára oldalán.


 

Amennyiben tetszett a bejegyzés, kövessen minket a Facebookon is!

70 komment

Címkék: napenergia benzin üzemanyag villanyautó

A bejegyzés trackback címe:

https://azaramara.blog.hu/api/trackback/id/tr594476095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Adani 2012.04.27. 13:23:02

Ugyanez megvan a gázfűtésnél is. Anno mikor a Kádár rendszerben a 80-as években olcsón jött vezetéken a földgáz, és már kisebb falvakba is elért a gázvezeték boldog boldogtalan cserélte le a sparheltet meg a cserépkályhát gázkonvektorokra, és igen kényelmes is volt, nem kellett tüzifát darabolni, begyújtani a kályhába, rakni a tűzre állandóan, elég volt megnyomni vagy eltekerni egy gombot és perceken belül melegített is konvektor. De a kényelmet könnyű megszokni és nehéz lemondani róla. Mikor egekbe emelkedett a gáz ára, még manapság is nemhogy felújításnál ,de még új építésű házakat is építenek tisztán gázfűtésre tervezve, pedig a gáz ára sem lesz olcsóbb, viszont mostmár örvendetes dolog ,hogy egyre többen ismerik fel a vegyes tüzelést mint alternatívát, amivel lehet takarékoskodni. A központi fűtés működhet vegyes tüzelésű kazánnal is, 30 évem ég kihaló szakmának számított a cserépkályha készítés, ma az a kevés szakember, aki még ért hozzá, nem győzi a megrendeléseket. Néhány faluban már közintézményeknél is vegyes tüzelésű kazán váltotta a gázfűtésűt, miután már milliósra rúgó számlák voltak, amiket alig tudtak fizetni. A faluban élő munkanélküliek közmunka keretében összeszedik a falu közigazgatási határában lévő gallyakat, fákat, avart, kukoricaszárat stb. ill. minden mást, amivel lehet fűteni, megy a vegyes kazánba, ahol szintén dolgozik egy vagy több kazánfűtő. És vége az igazi win-win biznisz, az emberek tudnak dolgozni, van munkalehetőség, a tüzelőanyag jóformán ingyen van, pl. árterekből összeszedett kidőlt fa, ami amúgy úgyis csak elkorhadna, hasznosíthatóvá válik, az önkormányzatnak nem lesznek adósságai a gázművek felé, ha jön egy újabb orosz-ukrán gázvita, mikor elzárják a gázt ők csak mosolyognak rajta. Persze lehet jönni azzal, hogy füstöl ,ami büdös, meg környezetszennyező, de felesleges. Büdösnek büdös ez tény, meg nem szép látvány, ahogy okádják a kémények a füstöt, de hát nem is szépségversenyre megy a dolog. Ráadásul sokkal kevésbé környezetszennyezőbb minta gázfűtés, a fa nem juttat több káros anyagot a levegőbe, mint, amit élete során kivont.

Adani 2012.04.27. 13:30:06

A napkollektor meg hasznos dolog ,mert ha nem is azonnal ,de egyszer biztos megtérül. Egyszer kell a ház tetejére feltenni, aztán enni nem kér, elromlani sem nagyon tud benne semmi, aztán ott van az idők végezetéig. Örökélet+10 év, ha pedig már kitermelte a költségét onnantól teljesen ingyen melegíti a vizet vagy termel áramot. Sőt egyre többször olvasni újságokban, hogy leleményes amatőrök, olcsón sörösdobozokból is építenek maguknak vízmelegítő rendszert. A sörkollektor úgy készül kb., hogy üres sörösdobozokat rögzítenek valahogy láncba egymáshoz (összehegesztik? Vagy ragasztják?), feketére festik, aztán fel a tetőre vizet engednek bele, aztán melegíti ingyé' a vizet. Az általános napkollektoros rendszert is úgy építik ,hogy a meglévő vízrendszer elé kötik be, villanybojlerhez kell kötni, vagy leglaábbis hőtárolós gázbojlerhez, a kollektor által felmelegített víz megy be mint hideg víz a bojlerbe. Télen sem pihen ha van valamennyi napsütés melegít a vizen. A home made sörkollektornál is biztos megoldható ugyanez. A villanybojler is hasznos dolog, a villany sem olcsó, de még mindig olcsóbb mint a gáz, pláne hogy a bojlert hülye, aki nem köti éjszakai áramra, az éjszakai áram meg valóban olcsóbb. De sokszor nappalival üzemeltetve is. Van olyan ismerősöm ,aki a belvárosi másfél szobás lakásában, inkább villanymelegítővel fűt, mert azt mondja így olcsóbban jön ki mintha a gázkonvektort használná. Éjszakára meg ágymelegítőt használ.

Rwindx 2012.04.27. 14:12:46

@Adani: A sörkollektor levegőt melegít és fűtéskiegészítés.

otapi 2012.04.27. 14:16:14

@Adani: "a tüzelőanyag jóformán ingyen van, pl. árterekből összeszedett kidőlt fa, ami amúgy úgyis csak elkorhadna, hasznosíthatóvá válik"

Aha, csak hogy a természetesen elhalt, lehullott faanyag messze nem elég mindenkinek (pláne hogy az kellene a bogaraknak, állatoknak is). Keress rá az "illegális fakivágás" kifejezésre - ha elég lenne csak a lehullott gallyakat összegyűjteni, akkor miért vágnak ki szinte egész erdőket?
A tüzifa ingyen lenne? Csak annak aki ellopja...

A napkollektor viszont jó dolog, a mi balatoni telkünkön is volt egy műanyag hordó. Kerti zuhanyzónak jó volt, bár a szúnyogok is szerették. Csak aztán szépen elöregedett, tönkrement és a házon belül azért praktikusabb egy villanybojler. Igen, az évek során nőtt a komfortigény, a kerti zuhany helyett kellett egy benti csempés fürdőszobát kialakítani. Meg aztán a bojlert nem is kell mindig leengedni, amikor éppen nem vagyunk ott.

Laciii 2012.04.27. 14:16:35

@Adani:
Azért a napkollektor is elöregszik, 20-25 év múlva már "csak" 80-90%-át tudja a kezdeti kapacitásnak, ami persze még mindig bőven jó.
Kazán mellé vagy helyett meg hasznos dolog az infrapanel, a felületeket melegíti nem a levegőt, nem az van, hogy a radiátor forró az ágy meg hideg.

Laciii 2012.04.27. 14:24:25

@otapi:
Közintézményekről beszélt ember, miért kell folyton beszólni?

Macskond 2012.04.27. 14:26:27

@Adani: Jó a hozzászólás, de ne keverjük.
A "sörkolektor"-ba nem vezetnek vizet, az levegőt melegít, fűtésrásegítésként.
Meglehetősen problémás lenne vizbiztosan ragasztani egymáshoz 200db sörösdobozt!

Lapi9 2012.04.27. 14:32:09

@otapi: "A tüzifa ingyen lenne? Csak annak aki ellopja..."
Pont ezt akartam írni. A fa azért szimpatikusabb mindenkinek mert azt könnyebb lopni mint gázt. Akinek van valami kisebb erdeje, ahonnan "csak" szállítási költséget kell fizetni, annak valóban megéri. DE akinek meg kell venni, oda kell hozatni, fel kell fűrészeltetni fel kell hasogatni, annak már nem olyan olcsó. És az utolsó lépést leszámítva (a hasogatást) én magam nem tudnám megcsinálni (gépek, szakértelem és idő hiányában)

A napkollektor, ahogyan én számolom nem nagyon éri meg mert nyáron szinte kihasználatlan lenne egy családi házban, ezért mi napelem projektbe vágtunk bele és megtérülni látszik 8-9 éven belül.. És 25 garancia van minden alkatrészre hogy 85%-feletti hatásfokuk marad.

Persze a cikknek igaza van részben: a balatonon kifizetődő lehet a napkollektoros melegvízgyártás, de azért mindig kell egy vészmegoldás, mert mi van ha 2 hétig esik?! Akkor mégis csak kell egy villany/gázbojler is... Meg persze csak akkor éri meg, ha mindig van valaki a balatonparti házban, ki van adva, vagy valaki életvitel szerüen ott van. (persze nyáron itt is kárba veszne sok-sok energia, hisz a víz 1-2 óra alatt felmelegszik és onnantól kezdve a maradék napi 6-8 órában a kollektor nem hozna hasznot.)

Igaza van abban is hogy lehetne bringázni melóba. De öltönyben a hazai viszonylatok mellett sajnos nem lehet. Amszterdamban biztos lehet...
És persze a cikk téved is: szerintem minden költséget összeszámítva érdemesebb egy megbízható olcsó használt autóra költeni mint taxira, meg buszbérletre...

otapi 2012.04.27. 14:42:04

@Laciii:
"boldog boldogtalan cserélte le"
"egyre többen ismerik fel a vegyes tüzelést mint alternatívát"

otapi 2012.04.27. 14:52:48

@Adani: Bocs, még erre visszakanyarodok, mert ez egy óriási tévedés:
"Ráadásul sokkal kevésbé környezetszennyezőbb minta gázfűtés, a fa nem juttat több káros anyagot a levegőbe, mint, amit élete során kivont. "

A gázfűtés égésterméke a CO2 és a vízgőz (rossz rendszernél még jöhet hozzá a CO is). Egyéb anyagok viszont nem igazán vannak benne.

Tűzifa esetén szintén CO2 és vízgőz a fő termék, de ez csak a nagyon drága felgázosító kazánoknál van így, begyújtás után üzemi hőmérsékleten. A kandallókban, kályhákban messze nem tökéletes az égés, így jön még mindenféle (sokak szerint rákot okozó) korom részecske, ecetsav, fenol, metán,
formaldehid stb.

Ezért szagtalan a gáz égésterméke, és ezért büdös a tűzifa füstje. Lehet választani, hogy melyik környezetszennyezőbb!

otapi 2012.04.27. 14:56:13

@otapi: felgázosító = faelgázosító

Kori & R 2012.04.27. 14:57:31

Rendszerekben érdemes gondolkodni, nem pedig mindent egycsapásra kiváltó "csoda" megoldásokban. Új építésű háznál többféle korszerű rendszerelem együttes használatával lehet jelentős költségcsökkentést elérni szerintem. pl geotermikus hőszivattyú, napkollektor, és jó hőszigetelés. Autóba meg egyértelműen a villany való, a belső égésű motorok hatásfoka - még a legjobb dízeleké is - messze elmarad az elektromotorokétól. Addíg azonban amíg 1 liter nyersolaj ára kb 150Ft és a gázolaj előállítása 200 Ft körül van literenként , amit a kúton 450-ért veszünk meg, hogy elég adó be legyen fizetve, addig nem lesz érdeke a támogatása ezeknek a megoldása egyetlen kormánynak vagy az olajlobbinak sem. Az autógyártókat sem motiválja semmi a villanyautók elterjesztésre, mivel azok jóval üzembiztosabbak és nem lehet alkatrészt eladni hozzájuk a későbbiekben.

Anselmo 2012.04.27. 15:06:29

"Bevásárolni egyáltalán nem ciki taxival menni."

Na és az mennyibe kerül?
A kapcsolat a valósággal néha kellemetlen, de hosszú távon kifizetődő.

Tapogatott Kukorica 2012.04.27. 15:10:31

Gondolatebresztonek nagyon jo a cikk!
Nem csak melegben, de hidegben is lehet gondolkodni. Mert mit is csinal sok ember? Telen felfuti a hazat 20+ fokra, hogy a benne allo huto utana lehutse ugyanazt a levegot, hogy a parizer elalljon. Magyarul eloszor felfutjuk a levegot, utana lehutjuk, ketszer annyi energiaigennyel.
Akinek van ra lehetosege, praktikusabb lehet egy spajz kialakitasa, ahol nincs futes. Itt egyreszt elallhatnak a huvoset igenylo elelmiszerek (gyumolcs, zoldseg, zsak krumpli stb.), de a falba lehet beszerelni egy ladat is, ami kozvetlenul kivulre is "nyilik". Igy ha telen mondjuk tartosan fagypont korul van a levego homerseklete (ami nem ritka Magyarorszagon), akkor ebben a ladaban is nyugodtan lehet tarolni a kulonbozo elelmiszereket a legnagyobb nyugalommal. Persze erdemes nezni a homersekletet idonkent (na itt jon a kepbe a kenyelmi faktor, mert ez nem feltetlenul kenyelmes megoldas). De ha csak 2-3 honapra ki tudja valaki kapcsolni a hutojet, mar nagy segitseg lehet.
Errol jut eszembe, hogy mennyire elfelejtodott a spajz/pince szerepe, pedig sokmindent lehet tarolni ott, energiabefektetes nelkul. A mai ujepitesu hazakban szinte sehol nem latni mar ilyeneket...

Meg egy gondolat: latszik, hogy nagyvarosi ember irta a cikket. Kb. 8 millio magyarnak egyaltalan nem termeszetes, hogy taxit hivjon (mert a fovarosok kivul az szinte nem letezo dolog, nem alternativa), vagy hogy kocsit bereljen. Ezek koltsege messze magasabb egy sajat kocsinal, akar (de egy buszjegynel biztos). Es ugye a penz beszel mindenhol...

Shopping 2012.04.27. 15:17:57

MERT TÉLEN a brazilok ellopnák azt!!!!!!!!!

will 2012.04.27. 15:21:08

@Tapogatott Kukorica: Nem tartósbérletre gondolt a blogoló, szerintem. De ahhoz, hogy évente 2x kiránduljon a család vidékre, bőven elég azokra az alkalmakra 50ezerért bérelni egy 7üléses akármit, semmint fenntartani egy ilyen böszme dögöt, hogy apu járjon vele tök egyedül az esetek 99százalékában.

Avenar 2012.04.27. 15:28:34

@Tapogatott Kukorica:
Biztosíthatom, hogy a budapestiek 99%-nak is furcsa ötletnek tűnik a taxival való bevásárlás.

Laciii 2012.04.27. 15:48:28

@Avenar:
Azért furcsa, mert szokás lett minden hétvégén tescóban nagy-bevásárolni.
A kisebb-nagyobb boltokban munkából hazamenet nem sokkal drágábban meg lehet venni mindent apránként, és havonta egyszer elég nagy-bevásárolni.

Adani 2012.04.27. 16:00:30

Anno 2000-ben került fel házra (vidék) napkollektor, azóta nyáron szinte nulla ft-ból megvan a melegvíz a villanybojler pihen sokszor le is van kapcsolva. Ősszel,tavasszal és télen meg rásegít, spórolás akkor is van. Elvégre nem mindegy, hogy teszem azt 20 fokos vizet melegít 60 fokra, vagy 30 fokosat.

@Kori & R:

Na igen rendszerben gondolkodva, eleve öko háznak építve valamit lehet eredményeket elérni. Mert abban igfazuk van a károgóknak ,hogy, akinek gondot okoz a kis nyugdíjból vagy épp a szerény munkabérből kifizetni az 50 ezres gázszámlát az a hajára kenheti a vegyél 300 ezerért (csak mondtam egy számot, nem kell lehurrogni ha nagyon mellélőttem) geotermikus hőszivattyút meg napkollektort. De ha már eleve új házat építesz akkor ha már beleölsz 10-20 milliót egy új ház felépítésébe akkor már nem akkora tétel plazmaTV helyett hőszivattyút venni, ill. eleve beépíteni olyan rendszert, ami pl. mosogatóból leeresztett vizet ill .az esővizet összegyűjti a padláson és pl. a Wc arra van bekötve, hiszen a fürdésnél/zuhanyozásnál, mosogatásnál stb. elhasznált víz ill .az esővíz arra még jó ,hogy lehúzd vele a WC-t.

Taxis bevásárlás meg nem akkora hülyeség mint hangzik. A fővárosban egy sima bevásárláshoz nem feltétlen kell kocsi, minden lakótelepen van egy bolt viszonylag elérhető közelségben én a Füredin lakom, itt van Coop, Spar, Kaisert, Aldi alig 5 percre. Én pont azért nem is tervezem ,hogy kocsit veszek ,mert nincs rá szükségem. Munkába metróval járok Örs-Kossuth tér 12 perc, autóval ez elképzelhetetlen. nincs dugó és a metró is ritkán szokott sokat késni (1-2-5 perc rendszeres, de az belefér. A BKV bérletet meg fizeti a cég, 20%-os önrész van, az nem sok. Hétvégi egyszeri hazautazás 86%-át is térítik vonattal két és fél óra az út (Budapest-Békéscsaba), autóval sem kevesebb. Évente talán 2-3 alkalom van amikor azt mondom jól jönne, akkor meg taxiba ülök. Ahogy számoltam, ameddig havi 20-30 ezernél nem taxizok el többet (messze vagyok tőle nagyon), addig nem éri meg kocsit venni. VIP kártyával taxizni annyira nem drága, mint autót fenntartani, ha nem túl gyakran utazol. Nagybevásárlásnál ott a lehetőség, hogy odafelé mész tömegközlekedéssel, aztán mikor több szatyornyi cuccod van leintesz vagy hívsz egy taxit, ha nem akarod BKV-n cipelni.

Vidéken más a helyzet, ott tényleg sokszor kell a kocsi, mert nem járnak olyan sűrűn a vonatok és a buszok (pláne most, hogy sok vonatot töröltek,van ,ahol maradt napi 2 járatpár aztán utazz ahogy bírsz). Amúgy napi ingázásra a munkahely és az otthonod között pont a legjobb lenne egy villanyautó, 80-100 km-t elmegy, annál többet meg úgyse mész az esetek többségében. Ha a főnököd rendes (ill. nem szenyóbb az átlagnál) ráadásul a munkahelyen is töltheted az akksiját, így feleződik a költség. Egy csepp benzin nélkül elmegy. Amúgy sztem a legjobb megoldás a plug-in hybrid autók, nem sok van a piacon, általában sima hibrideket alakítanak át ilyenre. Ameddig bírja szuflával az akksi megy arról villanymotorral ,ha elfogynak amperok, indul a benzinmotor. Minden szempontból tökéletes volna. Napi ingázásnál nem fogyaszt benyát, hosszabb utaknál ott van tartaléknak a benzinmotor, amivel a világ végéig elmehetsz. A baj az ilyen autók áraival van, 10 milliónál indul, erre kellene állami támogatás, hogy megérje ilyet venni. Meg ugye kéne egy minőségi tömegközlekedés is, mert most csak vasútvonal bezárás van meg vonatritkítás. Alap lenne egy egységes tarifarendszer, egységes bérlet A és B pont között, ami mindenre jó, svájci példa. Megveszed fix áron a mondjuk havi bérletet A és B között aztán utazol azzal ,ami épp megy, busz, vonat, akár hajó vagy kompjárat bármi, ami odamegy. Nálunk ez inkább úgyk éne kinézzen, hogy mondjuk adott két város egymástól tegyük fel 30 km-re. Megy egy átlagos nap 5 vonatpár és 5 buszpár. A mai magyar valóság az ,hogy pl. vonat elmegy X időpontban a vonat majd X+2 perc után a busz, mindkettő feléig- harmadáig utasokkal. Aztán két óráig semmi. De ha a busz X+1 óra után menne akkor 2 órás ütemben egymást váltva lenne 10 járatpár 5 helyett és máris jobb a kínálat, többen választják a tömegközlekedést. Ráadásul többe se kerülne, mert ugye mik lehetnek az alapfelállások?
1. Akiknek a vonat a jobb, mert azzal érnek be időre dolgozni és az indul hamarabb is. Ők vonatbérletet vesznek, ha lekésik mert pl. túlóra van vagy el kel lszaladnia valahová (havonta pár esetben) anyázik és vár órákat az állomáson a következő járatra vagy ha siet vesz buszjegyet (ritkán) külön pénzért.
2. Ugyanez, de busszal, ők a buszra várnak ha úgy alakul.
3. Aki inkább kocsival megy.
Olyan nincs, aki mindkét bérletet megveszi, mert hol ezzel hol azzal megy, így bevételkiesés nincs, hiszen az 1-2 kategóriába esők ugyanúgy megveszik ugyanazon áron a bérletet, viszont lehet, hogy 3-asból is páran elgondolkodnak azon ,hogy inkább tömegközlekednek.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2012.04.27. 16:07:48

„A múlt évtized egyik legérdekesebb fejlesztése a belső égésű motor. … Annak a kérdése, hogy előnyös-e az alkohol helyettesítése motorbenzinnel, ezekben a motorokban erősen vitatott; az egymásnak feszülő vélemények között azonban vannak megkérdőjelezhetetlen tények. … Az alkohol évente újratermelhető, teljesen kifogyhatatlan, „napfényből és levegőből” készül, képződése nem csökkenti a talaj értékét vagy a Föld energiakészletét. Ezzel szemben a benzin a Föld energiakészletének egy része, a kőolajban kb. 2%-ban található, és tartalékai a jövőben elkerülhetetlenül zuhanni fognak.”

Ezt 1907-ben írta R. K. Duncan. Erre mondtam én 2003-ban, hogy nincs új a nap alatt a bioetanol kapcsán.

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2012.04.27. 16:35:43

A napkollektorral kapcsolatban érdemes tudni, hogy Görögország mellett Németország hasznosítja a legnagyobb mértékben a napenergiát. Nem hinném, hogy Magyarországon kevesebb lenne a napfény, mint mondjuk Észak-Németországban, ahol mégis elég sűrűn alkalmazzák.

Laciii 2012.04.27. 16:37:45

@Lapi9:
Faelgázosítóba szép nagy rönköket bele lehet rakni, egy láncfűrész meg már nem sok a kazán mellé.

Geotermikus fűtést is lehetne fejleszteni, az oroszok gázártámogatása helyett. Abból a pénzből sokkal korszerűbb, környezetbarátabb, önellátóbb rendszereink lehetnének.

Kopi3.14 2012.04.27. 17:44:25

@Adani: Szerinted melyik fönök menne bele, hogy az íróasztalodtól a pár száz méterre dekkoló autódig kábelt húzz, s a cég kontójára töltsd a verdád?

Kopi3.14 2012.04.27. 17:46:15

@Kori & R: Szép és jó dolog csak egy elem hatásfokát vitzsgálni a rendszerböl, pláne egy olyan kommentben, amelyik a rendszerben gondolkodást élteti. Az erömütöl a kerékig már közel sem biztos, hogy jobb az elektromos rendszer hatásfoka, s kibocsátása, mint a belsöégésü motorral megáldotté.

Laciii 2012.04.27. 18:00:07

@Kopi3.14:
De, egészen biztos. Egy erőműben szinte optimális körülmények között üzemel a motor, utána meg nincs jelentős veszteség, pláne egy hidegindítás hatásfokához képest.

Adani 2012.04.27. 18:00:55

@Kopi3.14:

Jó kérdés, de ha pl. mélygarázs van és ott be tudod dugni a konnektorba. A mobilok meg az akksik töltését a legtöbb helyen ma is elnézik.

Laciii 2012.04.27. 18:08:52

@Adani:
Azért egy autónak több kell, mint a mobilnak, de ugye adómentes juttatásként lehet róla tárgyalni.

Adani 2012.04.27. 18:16:09

@Laciii:

Végül is a buszsofőrök meg a kamionosok szoktak gázolajat lopni haza ha megtehetik (ma már nehezebben, régen pedig sima ügy volt, nem véletlenül volt minden buszosnak/kamionosnak dízeles kocsija.). Akkor hátrányban voltak a villamos,metró, troli vezetők ,ők az áramot nem tudták zsebben hazavinni ill. nem olyan mértékben. Nekem is csak annyira sikerül zsebben hazalopni az áramot, hogy bent töltöm fel a mobilt, mp3 lejátszót ceruzaakksikat stb. :)

Netuddki. 2012.04.27. 19:59:14

Egy normális napkollektoros vízmeleítő rendszer kb. 1,5 milka. Ha valaki a nyaralójába szerelteti ahol összesen ottvan 2 hónapot egy évben és kb. 5000Ft/hó a melegvízelőállítás akkor kb. 150 év alatt térül meg. De ha 6 hónappal számolok évente ami szerintem messze túlzás, na akkor is cirka 50 év a megtérülési ideje. Na ezért nem látsz sűrűn a Balaton parton napkollektort.
Egyéb kérdés kedves blogíró?

Netuddki. 2012.04.27. 20:06:36

@Adani: Hazalopod az áramot mert a cégben töltöd a telefonodat?
Egy telefon töltéssel kb. 1/200-ad kWh-t tudsz max. ellopni a cégtől. Ha egy hónapban 20-szor feltöltöd a telefonodat akkor kb. 5Ft/hónap-al károsítod meg a cégedet. Gratulálok! Rettentő sokat spóroltál...

A Spanyol Inkvizíció 2012.04.27. 20:10:14

@Adani: Még ennyi bullshitet egy hozzászóláson belül én nem láttam!
Hegeszteni a sörösdobozt?
Sörkollektorban víz?
És olcsóbb az áram, mint a gáz??????
O sancta simplicitas!

lutria 2012.04.27. 20:10:19

+ Talán azért sincs,mert ha azért betörnek hogy a beépített bojlert szakszerűen leszereljék és ellopják,akkor előbb-utóbb a tetőről is lelopnák a 1.5 millás napkollektort.
Gondolom sok vashordó is erre a sorsra jutott már állványostól,hogy kapjanak érte 500 Ft-ot a vastelepen...

Netuddki. 2012.04.27. 20:10:52

Mi lenne ha közben utánaszámolnátok ennek a nagy környezettudatosságnak? Nem csak löknétek a rizsát...

Netuddki. 2012.04.27. 20:15:00

@lutria: Nem maga a napkollektor másfél milka. Maga a rendszer + munkadíj. Bár lehet, hogy erre még az ÁFA is rájön. Akkor viszont még több.
Maga a napkollektor nem éri el az 500 ezret. De kell hozzá hőcserélős villanybojler, csövek, csapok, szelepek, vezérlés, egy csomó fúrás faragás és még ki tudja mi...

A Spanyol Inkvizíció 2012.04.27. 20:15:45

@Kori & R: Jézusom, itt a másik.
Egy villanyautó alkatrész mitől olcsóbb????

A Spanyol Inkvizíció 2012.04.27. 20:18:41

@Tapogatott Kukorica: családi ház alá Egy pince kábé tízmillióba kerül, abból meddig tudok hűteni?
Jó dolog ettől függetlenül, de bazidrága.

Laciii 2012.04.27. 20:35:35

@A Spanyol Inkvizíció:
Nem véletlen, hogy sokszor mellé rakják nem alá, a kabátot felkapni nem vészes, de egy bakancsot se ha nincs terasz.

Frizuravarjú 2012.04.27. 20:40:42

"Miért nincs napkollektor a balatoni nyaralókban?"

Mert lelopnák a cigányok.

Ismerősömnél ellopták az összes rézcsövet a cirkóval együtt, de annyi eszük nem volt a kártékony állatoknak, hogy a vizet elzárják, ezért a ház is megroggyant a napokig ömlő víz miatt.

Háború lesz hamarosan.

Netuddki. 2012.04.27. 20:42:17

@Kori & R: A villanyautóval az a probléma, hogy egyenlőre max. 100km-t lehet vele egy töltéssel menni. De az erre a távra szóló akkumulátor is qrva drága bele és hosszú ideig tart feltölteni ha lemerült.
Külön 10-30km-re egy ilyen 10-20milkás villanyautó tartását sem sokan engedhetik meg maguknak. Főleg itt Magyarországon.

De mint előbb írtam, számoljunk!
Ha egy villanyautó most kb. csak 5 milkával kerül többe mint egy 5l/100km-t fogyasztó dízel kisautó (ennél szerintem jóval több a különbség).
Ha villanyautó kb 20kWh-t fogyaszt (ára 50Ft/kWh) százon akkor a 100km-en megspórolt üzemanyag ár 1250Ft (450Ft/l-el számoltam).
Legyen mondjuk a dízel többletfenntartási költsége 1 milka (és akkor megint nagyvonalú voltam és az akkucserét bele sem számoltam).

Na akkor hány km-t is kell menni, hogy a 4milka megtérüljön? Hát olyan 320ezer km-t.
Ha 30km-re munkába járásra használod a villanyautót akkor mennyi idő alatt mész 320ezer km-t? Hát biza röpke 44 év alatt.
Lehet utánaszámolni hátha valamit elbattam. ;)

Persze az is igaz, hogy ki tudja hol tart majd 10 év múlva a technika. Egyvalami tuti én inkább majd megnézem hol tart a technika 10 év múlva az akkumulátorok és autók terén és nem most veszek villanyautót...

Netuddki. 2012.04.27. 20:45:54

@Frizuravarjú: Bakker, de ha már nyaralóra telik, akkor egy ahhoz képest filléres, mobiltelefonos riasztót miért nem lehetett beszerelni?

csakúgybelepofázok 2012.04.27. 20:52:41

@Adani: Jó lenne utánnas nézni néhány dolognak !
". A villanybojler is hasznos dolog, a villany sem olcsó, de még mindig olcsóbb mint a gáz, pláne hogy a bojlert hülye, aki nem köti éjszakai áramra, az éjszakai áram meg valóban olcsóbb. De sokszor nappalival üzemeltetve is."
HMV-t csinálni (vizet melegíteni) nappali árammal 4X annyiba kerül mint gázzal, éjszakai (kapcsolt) árammal meg 2x annyiba !
Akkor most melyik olcsóbb ?

csakúgybelepofázok 2012.04.27. 21:02:03

@Lapi9: "És 25 garancia van minden alkatrészre hogy 85%-feletti hatásfokuk marad."
Annak is érdemes lenne utánna nézni, hogy a napelemnek mekkora a hatásfoka !!
Mert, hogy NINCS 85% feletti, az is biztos !
Max aki eladja neked az mondta !
"A napelemek hatásfoka jelenleg (2007 nyara) 6-14% közötti, a legkorszerűbb – polikristályos – napelemek 20%-os hatásfoka már csúcsnak számít."
hu.wikipedia.org/wiki/Napelem

Frizuravarjú 2012.04.27. 21:10:42

@kovi1970: Ahh, riasztó. Jobban értenek a hatástalanításához mint aki telepítette.
A zárakról nem is beszélve. A legdrágább zárat 1 mp alatt kinyitják, keress rá a neten.

Laciii 2012.04.27. 21:12:36

@csakúgybelepofázok:
Az újkori állapothoz képest vonatkozik a 85%.

Netuddki. 2012.04.27. 21:27:25

@csakúgybelepofázok: OK. De mennyibe fog kerülni amíg használható lesz? 750ezer?
Akkor nem 150 év kell a megtérüléshez "csak" 75...

csakúgybelepofázok 2012.04.27. 21:35:24

@kovi1970: cigizel? van autód? LCD TV ?
Okostelefon ?
Azok mennyi idő alatt térülnek meg ?

Netuddki. 2012.04.27. 21:40:16

@Frizuravarjú: Azért sokféle riasztó van. A 10ezerFt-os kínaitól kezdve olyan ami be van kötve a rendőrségre vagy egy központba és akkor is jelez ha illetéktelenek "hatástalanítják".
Amelyik riasztó pedig nincs beszerelve az jelezni sem tud ha betörnek...

Netuddki. 2012.04.27. 21:47:03

@csakúgybelepofázok: Mihez képest? Ha jól emlékszem (pedig már egy órája is volt) egy hagyományos dolgot és egy "környezetbarátot" hasonlítottam össze.
Egy LCD TV-t mihez hasonlítasz megtérülés oldaláról? Vagy van TV-d vagy nincs. LCD TV-t nem azért vesz az ember mert kevesebbet fogyaszt mint a katódsugárcsöves. Azért veszik mert jobb a képe és nagyobb a felbontása.

A csapból meg ugyanaz a meleg víz folyik ha árammal vagy napkollektorral állítod elő...

Netuddki. 2012.04.27. 21:54:10

@csakúgybelepofázok: Mellesleg múltkor gondolkodtam egy hőszivattyús bojleren. Annyival többe kerül, hogy min. 10 év a megtérülése. Ami után szépen lehet is újat venni.

Mindegy ha sok pénzem lesz akkor majd mindent lecserélek hőszivattyúra, napkollektorra, napelemre. De addig sajna nem alternatíva. Legalább az állam támogathatná. Vagy támogat ilyesmit? Legalább az ÁFA-t elengedhetnék. De nem, ezek után is majd a 1/3-át lenyúlják. Pedig az államnak is érdeke lenne, hogy kevesebb pénz áramoljon külföldre...

Lapi9 2012.04.27. 22:32:28

Egész érdekes fordulatot vettek a kommentek, ezekre nincs is nagyon mit reagálni. Marjátok egymást nyugodtan és okoskodjatok hogy a cégtől ki mennyi áramot lop. (egyébként én otthon tölteném a kocsit. HA valakinek a 70-80km-es villanyautó hatótáv nem elég munkába és onnan hazamenni az ne használjon ilyen autót, mert nem neki találták ki és így a cégtől való áramlopást is elkerüli. ;-) )

@kovi1970: Szerintem sincs 1.5 millió a kollektor. Én 600eFt-s rendszerrel számoltam ami csak a használati melegvizet képes előállítani. Nekünk a használati melegvíz előállítása (4 fős család, korszerű kazánnal, és 200L-es tárolóval) heti 6m3 gázt igényel. Legalábbis nyáron 7m3 a gázfogyasztásunk hetente, de ebből egy elenyésző része a főzés (a sütés nem gázzal megy!) Szóval mondjuk egy m3 gáz az 140ft felénk, tehát heti 840ft-ot spórolnánk. AZ egy évben 43000 ft. Az kb. 14 éves megtérülést jelentene. Ezen még az is ront hogy télen valszeg nem termelne, nyáron meg kb. 2 óra alatt felemelegítené a vizet és a nap többi részében üzemen kívül lenne..

@csakúgybelepofázok: "Mert, hogy NINCS 85% feletti, az is biztos !"
Köszi, hogy csak úgy belepofázol. :-) Lehet én fogalmaztam rosszul, de akkora empatikus készséget feltételeztem hogy megérted te is, de tévedtem. Hiába a rosszindulatra és az okoskodásra nincs orvosság. Nyilván én arról beszéltem, hogy a most egyenként 230W-os napelempanel, 25év múlva is garantáltan megtartja a 230W 85%-át, azaz olyan kb. 200w-ot fog tudni termelni. Tehát nem kell attól fosnom, hogy még a megtérülési idő (8-10 év) előtt cserére (azaz újabb beruházásra) lenne szükség.
Most 20db van azaz 4,6kW a névleges termelése. (tavasszal volt, hogy az inverter leszabályzott 4kW-nál, de most hogy melegszik az idő inkább alulról karcolja a 4kW-ot. Ugyanis melegben romlik a hatásfoka) Ha ezt megszorzom az itthoni tapasztalatokon alapuló becsléssel, azaz az 1200 órával akkor kijön hogy kb. 4800kWh (vagy kicsivel alatta) az elérhető maximum. (fél év távlatából úgy látom, hogy nagyjából teljesülni fog a becslés.) Az áram ára nálunk 50ft/kwh így könnyen kijön hogy 50*4800=240eFt. így a két milliós beruházásunk 8,5 év alatt térül meg. (tudom most azt mondod hogy igazából 4,5 millió a beruházási költség amiből pályázaton nyertünk 2,5 milliót és így az állami támogatás nélkül a megtérülési idő kétszer ennyi, de ez a családi kasszánkat a legkevésbé sem érdekli...)
A mérési adataink amiket kb. hetente frissítek (a közvetlenül az inverterből kiolvasott adatokkal) elérhetők a sunny.plazy.hu címen. (ha valakit érdekelnek a részletek akkor azokat is olvashatja a fent említett címen, egyéb kérdéseket esetleg megírom, de ezek nem ehhez a bejegyzéshez tartoznak.)
Maradok tisztelettel:
Lapi

jet set 2012.04.27. 22:36:30

@Tapogatott Kukorica: Utánaszámoltál már, hogy mennyibe kerül egy autó?
Egy alap autó 3M. 10 év múlva jó esetben el tudod adni 500k-ért. Ez évente 250k. A biztosítások (kötelező, casco)+ teljesítményadó alsó hangon 50k. Szerviz legyen mondjuk 30k. Tehát 330ezer csak az, hogy áll az autód. Ha nem nagyon használod és évente mész vele 5000km-t, annak a bezinköltsége 8l-es fogyasztással számolva, 450Ft-os benzinárnál 180k. Tehát egy autó fenntartása fél misi egy évben. És akkor nem hitelre vetted, alig használod, stb. Ennyiből 2500km-t taxizhatsz.

dukeekud 2012.04.27. 22:41:31

@A Spanyol Inkvizíció: "@Kori & R: Jézusom, itt a másik.
Egy villanyautó alkatrész mitől olcsóbb????"

Attol olcsobb, hogy nagysagrendileg nagyobb az elettartama, mint a belsoegesu motornak. Egy atlag belsoegesu motornal 3-5 ev alatt az alkatreszek nagyreszet cserelni kell. Ezzel szemben egy jo minosegu villanymotor 30 evig elmegy, anelkul hogy raneznenek. A korszeru akumlatorok elettartama 25-30 ev. Az elektronika meg kb vegtelen ideig mukodik. Egy jol osszerakot elektromos autonal szinte nincs szerviz koltseg. Meg a fekek sem kopnak, mert a motor generatorkent fekezi az autot, visszatermelve az energiat.

dukeekud 2012.04.27. 23:06:52

@kovi1970: "@Kori & R: A villanyautóval az a probléma, hogy egyenlőre max. 100km-t lehet vele egy töltéssel menni. De az erre a távra szóló akkumulátor is qrva drága bele és hosszú ideig tart feltölteni ha lemerült.
Külön 10-30km-re egy ilyen 10-20milkás villanyautó tartását sem sokan engedhetik meg maguknak. Főleg itt Magyarországon."

Egy 20 millios elektromos auto 100 km-nel joval tobbet megy.

A Tesla model S 250 km-t megy, es az "csak" 10 millio, de 15 millioert mar 500 km a hatotavja. www.teslamotors.com/models/options

Es egy, kb 3 millioert atalakitot suzuki is elmegy 200 km-t. www.tz-elma.hu/auto.html

Adani 2012.04.28. 12:43:31

Egy Angliában élő hazánkfia, akit szintén ilyen külön meleg és külön hideg vizes csappal vert meg meg a jóisten, meg a főbérlője, fillérekből megoldotta a problémát. Nem túl elegánsan ,de megoldotta. Egy fél literes PET palackot, kilyukasztott két helyen rá a csapra középen még egy lyuk rá és máris folyhat a langyos víz. Van fotóm is erről a remekműről valahol, ha megtalálom feltöltöm a netre.

Tapogatott Kukorica 2012.04.28. 14:08:48

@A Spanyol Inkvizíció: mar miert kerulne 10 millioba? Ujepitesu hazakra gondolok, nem a meglevo ala beasni egyet. Utobbi biztos dragabb lenne, de en arra celzok, hogy egyre tobben mar nem is tekintik szuksegesnek a pince/spajz epiteset, bele sem tervezik a hazba, igy egyedul a hutoszekreny lat el egyebkent evszazados hutesi szokasokat.
Igy marad a napi/heti kajafeltoltogetes nagyon sokaknak. A legrosszabb a panelhazak, tarsashazak lakoinak, akiknek meg annyi lehetoseguk sincs, sajnos.
Ujepitesu tarsashazaknal sincsenek mar nagyon kamrak, pincerol nem is beszelve. :|

Tapogatott Kukorica 2012.04.28. 14:12:35

@jet set: nem ertem mit akarsz ezzel mondani? A te szamitasodbol az jott ki, hogy egy olcso auto meg mindig ketszer olcsobb a taxizasnal. Videken pedig, ahol foghijas a tomegkozlekedes ez a legjellemzobb alternativa, hogy sokaknak van valami kisautoja.
En is ezt mondom.

Frizuravarjú 2012.04.28. 18:20:47

@kovi1970: Nem tudom milyen riasztója volt az illetőnek, de nem jelzett. A sokadik szomszéd vette észre a kárt, aki a füvet szokta nyírni nála.
A múltkori három áldozattal járó kettős gyilkosságot is hetek múlva vették észre:
www.sonline.hu/somogy/kek-hirek-bulvar/harmas-gyilkossag-a-balatoni-hazban-elfogtak-a-gyanusitottat-438855

Kopi3.14 2012.04.29. 01:12:26

@Laciii: Dehogynem, eleve ár az erőmű sem olyan hatékony, mint a finomítási folyamat, majd utána az áramot transzformálják le, fel, majd a töltési veszteségek, akkuk belső ellenállása, hőmérsékletfüggő kapacitásvesztesége is képbe jön.

@dukeekud: milyen alkatrészek nagy részét kell cserélni egy belsőégés motorban három-öt év alatt? A Tesla milyen körülmények között tud 250 km-et? Normál közlekedés esetén nem, pláne autópálya tempónál.

@Adani: mélygarázsban ugye jellemzően minden parkolóhelynél van dugalj, ugye? Beleszámoltál mekkora energiamennyiséget kell egy mobil, illetve egy gépjármű töltésénél megoldani, hogy utóbbira csak úgy rábólintsanak? Melyik munkahelyen tudod bevinni az irodába az autót?

Reggie 2012.04.29. 18:19:38

@dukeekud: Az az atalakitott suzuki sem megy fel egy lejton... Raadasul BLDC motorral nem eppen a legoptimalisabb.
Meg azt a 25-30 evig jo akkumulatort is megneznem magamnak.
A motornal sem a hengerfejeket, hajtokarokat, vezermutengelyt kell cserelni 3-5 even belul, csak a szijakat es az olajat.

molnibalage 2012.05.01. 15:07:24

"Bevásárolni egyáltalán nem ciki taxival menni"

Na ne fárassz. Bp. agglomeráció. Csak a taxi kiívása és oda vissza út lenne egy laza tizes a legközlebbi hipermarketig. Autó meg alapból van a családban...

Szóval ez gondolatébresztésnek elég vérszegény volt. Manapság az idióta hurráoptimizmus legyőzi a józan észt is...

molnibalage 2012.05.01. 15:11:45

@Kori & R: Nehogy azt hidd, hogy ha jön a villanyautó, akkor nem lesz mindenféle extra adó az áramon..

molnibalage 2012.05.01. 15:16:37

@Adani: Az ország 99,9%-a nem az Őrs-K.T viszonylatban és távolságban utazik. Akinek meg családja, az autó nélkül eléggé megfeszül.

A taxival járogatás bullshit. Én még szüleimmel lakom agglomerációban, magyar szemmel kurva jól keresek, de még télen is csak nagyon végszükség estén ültem taxiba, inkább tömegközlekedtem haza. A Boráros térről hazáig laza 5 ruppó az út, jó esetben. Mikor kurva nagy hideg volt alig volt szavad taxi. Beültem az elsőbe, ami jött. Egy 16 km-es távért 7 ropit gombol le. Anyád...

Adani 2012.05.01. 17:23:41

@molnibalage:

Egy autó fenntartása ha csak az állandó költségeket nézed, simán van sztem min. havi 20-30e. Ebbe csak az adókat a biztosítást, az alkalmankénti szervíz átlagárát számoltam, ami a megtett úttól független, tehát benzint még nem vettél bele. De autótulajdonosok szerint reális számítás a havi 20-30e. Namármost, ameddig nem taxizok el min. ennyit egy hónapban (a tizedét kb. jelenleg), addig nekem nem éri meg autót venni. Ha majd havi 30 ezernél többet taxizok el, akkor meggondolom. De amúgy ha nem mész nagyon messzire és jó környéken laksz, akkor is okosabb lehet egy elektromos bicaj vagy egy moped beszerzése, olcsóbb a fenntartása, és akár gyorsabb is mint autóval. De ugye hátrány, hogy sok cuccot nem vihetsz vele az év kb. egyötöd részében, mikor pl. nagyon hideg van, télen nagy hó és jég, esik az eső, nem alternatíva. Meg ugye, biciklizni, motorozni, Bp belvárosában életveszélyes. Otthon vidéken robogóval sűrűn közlekedek városon belül vagy át a másik faluba/városba, van bicikliút is, így az őrült autósoktól se kell félni, 2 liter benzinnel elmegy kb. 80km-t, olyan helyeken is mehetek vele, ahol kocsival nem, parkolni s egyszerűbb vele.

molnibalage 2012.05.01. 17:37:27

@Adani: Ha 0 km-et mész vele?

Nos, egy 17 éves Astránk van. A fater alig minden 3. héten jár vele, mert váltásban mennek melózni a társakkal. 2 évente a műszaki átlagba 60-ból kijött a két évi kötelező biztosítás megy 50k. Tehát 50k év, ha áll a garázsban. Ez 10 taxizás, csak kifele BP-ről 16 km távban.

No offense, az elmúlt 1 évben ennyit simán eltaxisztam mikor nem volt kedvem várni a tömegközlekedésre... És ez nem nagybevásárlás volt. Randi után, pilálás / röplabda edzés után. Ha csak havonta mész nagybevásárolni, akkor is a taxi évi 120k, és akkor a legolcsóbb taxitársasággal számoltam és 10km-et oda vissza.

Ne fárassz már...

molnibalage 2012.05.01. 17:42:25

@Adani: Melóba egyébként amíg az idő engedi most éppen bringával járok. Majden bringaúton vagy totál kisforgalmú uton megyek végig. 2x16 km naponta, kivéve, ha aznap edzés, meccs vagy más elfoglaltságom van. Az autós közlekedés annyira meg van bolygatva amerre lakom, hogy bátyus autóval 35 perc alatt ér be, ahova én tekerve 45 alatt. Hazafele meg a tömegközlekedés 1,5 óra táján lenne, de legjobb esetben is 75 perc. (Kelenföld - Szigetszentmiklós) Többször volt olyan, hogy mire Csepel felé éppen kivergődtem vagy indult a HÉV, akkor lélekben összevetve a brinság tempómmal konstatálltam, hogy "ha brinágval lennék, akkor 5 perc és otthon vagyok". Na, azóta járok bringával. 1,5 hónap - 5 kg. Megy ez...

Adani 2012.05.01. 17:44:19

Viszont a taxit nem kell megvenned, ha pedig mindig ugyanazzal a társasággal mész VIP kártyával még olcsóbb lehet. Egyébként én a nagybevásárlást is meg tudom oldani taxi nélkül, van a közelben bolt. Na meg hogyan jönne ki évi 120k? Nálam ha lusta vagyok az Auchanból vagy Tecsóból (mondjuk oda pont nem szoktam járni, Auchanba is ritkán) akkor kb. 23- ezerből lazán hazahoz a taxi. Ez évente 36 ezer. Más persze ha naponta mész vele, otthon a szülők napi 20-30 km-t ingáznak, kocsi nélkül nehezen megoldható lenne, hosszabb utaknál meg egyértelműen az autó nyer. Vidéken tényleg majdnem létszükséglet, pláne olyan isten háta mögötti helyeken, ahol már nincs is nagyon mivel közlekedni. Körösnagyharsány pl, ahová vonat, az se gyakran ,de már pár éve nincs vonat sem, busz meg kb. oylan szinten ,hogy elmész reggel és valamikor délután jöhetsz csak. Akinek meg nincs autója az dögöljön meg.

A Spanyol Inkvizíció 2012.05.10. 08:53:45

@Tapogatott Kukorica: én is újról beszéltem, és simán belekerül annyiba, le kell szigetelni, stb.

Tapogatott Kukorica 2012.05.10. 17:53:00

@A Spanyol Inkvizíció: akkor tenyleg viccelsz :D
Egy pince egy godor az epulet alatt/mellett nem kerul ennyibe. :)
Kiveve persze, ha mondjuk egy 50m2-es "latvanypincerol" beszelunk, de egy huvos, 2x3-as betongodorhoz 2 meterrel a fold alatt nincs szukseg 10 milliora!?
Ne nevettess :D