Az elektromos hajtás térnyerését a globális autószektorban ma már nem lehet figyelmen kívül hagyni. Öt-nyolc évvel ezelőtt a felhasználóknak még számos kompromisszumot kellett kötnie amikor megvásárolt egy villanyhajtású autó. Napjainkban már a kiszolgáló- és töltőinfrastruktúra fejlődése és a kényelem, biztonság és legfőképpen hatótáv tekintetében kompromisszummentes modellek megjelenése predesztinálja a technológiát arra, hogy hamarosan átvegye az uralmat a közutakon.
A Cleantechnica érdekes előrejelző listát tett közzé a napokban arról, hogy szerintük melyek lesznek a legjobban fogyó, tisztán elektromos (battery electric vehicle – BEV) hajtású járművek 2019-ben. A lista meglehetősen érdekes, főleg a területen kevésbé jártas olvasók számára, tekintve, hogy a TOP10-es listán hat olyan kínai gyártó is szerepel a járművével, amelyről a magyar közönség nemigen hallhatott eddig. Úgy tűnik, hogy a távol-keleti ország ezen a területen is lelépi majd a nagy nyugati gyártókat az elkövetkező években.
És akkor most lássuk a listát!
1. Tesla (450-500 ezer gépjármű)
A 2019-es év egyértelműen az új Tesla Model 3-ról fog szólni. Nem véletlenül, hiszen az új Tesla már igazán kompromisszummentes, megfelelően nagy hatótávval bíró presztízs autó lehet, amely 20 millió forint alatti árával ma már megfizethető alternatíva a nyugat-európai és tengerentúli piacokon. A szerkesztőség mintegy 300-350 ezer Model 3-mal és mintegy 100 ezer darab Model S-sel és Model X-szel számol az idei év értékesítési előrejelzésében.
2. BAIC (220-250 ezer jármű)
A lista második helyére máris egy laikus közönség számára ismeretlen kínai gyártó, a Beijing Auto került. A gyártó eddig a plug-in hibrid kategóriában vitézkedett, azonban tavaly már elindította tisztán elektromos hajtású modelljeinek értékesítését. Azoknak pedig, akik szeretnének egy kínai autóban feszíteni az európai utakon, jó hír, hogy a gyártó már gőzerővel készíti a kontinensen hatályos előírásoknak megfelelő típusait is, elsősorban szedán és crossover kivitelben.
3. BYD (200-230 ezer autó)
A harmadik hely is egy kínai gyártónak jutott, mégpedig a hangzatos nevű Build Your Dreams (BYD) gyártónak. A sikert ennek a gyártónak is elsősorban a szedán és SUV modellek jelenthetik, amelyeket az idei évben már várhatóan 60+ kilowattórás akkupakkokkal szerelnek majd. A gyártó szintén kacsintgat az európai piacok felé, tehát az elkövetkező években jó eséllyel ezekkel a járművekkel is találkozhatunk a piros lámpánál.
4. Nissan (150 ezer gépjármű)
A Leaf japán gyártójáé lett a lista negyedik helye. Az immáron 62 kilowattórás akkumulátor csomaggal szerelt negyedik generációs Leaf az európai és amerikai piacokon komoly vetélytársa lehet a Tesla Model 3-nak. A szakmai weboldal szerint ráadásul, ha a gyártó nem akar leszakadni jövőre az élvonaltól, kénytelen lesz jelentős árengedménnyel adni a 40 kilowattórás akkupakkal szerelt modelljeit, ami ugyan még rejt kompromisszumokat hatótáv terén, de egy jó értékesítési ár mellet megfelelő alternatíva lehet akár Magyarországon is.
5. Renault (120 ezer autó)
Az első európai gyártó a listán, amely elsősorban városi kisautója, a Zoe farvizén lehet sikeres az elektromosautó-piacon, amelyet egyre inkább keresnek az európai vevők. Az elemzők szerint a francia gyártó eladásait növelheti, hogy a nagyobb autóra vágyók igényeit a Kangoo elektromos verziója célozhatja meg sikeresen.
6. Hyundai (100 ezer jármű)
Habár az előrejelzések szerint a gyártónak gondjai lehetnek az akkumulátorok beszállításának oldaláról, sikermodellje, a Kona már jelenleg is 30 ezer lekötött foglalásnál jár. A gyártónak azonban nem kell izgulnia, hiszen a márka nagyon erős a plug-in hibrid oldalon, amellyel kihúzhatja az átállás időszakát.
7. Chery (95 ezer autó)
A lista hetedik helyén ismét egy kínai gyártó tanyázik, amely egy régebbi modellel – az eQ városi kisautóval – szeretné növelni részesedését a piacon idén.
8. JMC (90 ezer gépjármű)
Ismét egy kínai gyártó, mégpedig a Renault által támogatott Jiangling Motors, amely eddig szintén a városi kisautók kategóriájában vigéckedett, azonban az európai és amerikai piacra már egy nagyobb, SUV kategóriájú elektromos autóval kíván betörni. A T500EV típusjelű modell 58 kilowattos akkupakkot és egy „Ford Ranger típusú” külsőt kap majd.
9. JAC (85 ezer autó)
Egy sikeres 2018-as évet követően a Jianghuai Automobile Company (igen, ők is kínaiak) is a piaci részesedése növelésére tör az idén. Ebben szintén az európai piacokra történés belépés segítheti, mégpedig egy új crossover és egy közeped szedán modell jelentheti a jegyet. Ja, meg az, hogy a gyártót hírbe hozták a Volkswagen konszernnel.
10. Hawtai (80 ezer jármű)
Az elmúlt évek üstököseként feltűnt kis gyártó az idén újabb babérokra törne. Sikerét elsősorban a szűk autópaletta és annak folyamatos fejlesztései jelenthetik.
És mi várható itthon?
2018 október végéig összesen 7400 zöld rendszámmal rendelkező tisztán vagy részben elektromos hajtással rendelkező személygépjármű közlekedett Magyarország útjain, amely a 3,5 millió darabos személygépjármű-állománynak körülbelül a 0,2 százalékát jelenti. Az iparági becslések szerint az év utolsó két hónapjában ez a szám további 200-300 gépjárművel növekedhetett, amely az arányt jelentősen nem befolyásolja.
2018 első három negyedévében (2018 január – szeptember között) összesen valamivel több mint 1450 valamilyen elektromos hajtáslánccal bíró új autót értékesítettek, ezeknek a kétharmada volt tisztán elektromos autó, egyharmada pedig valamilyen hibridhajtású gépjármű. Januárban a 2018. decemberihez hasonló ütemben folytatódott a környezetkímélő autók számának növekedése. Minden kategóriában több autót helyeztek ugyan forgalomba az év első hónapjában, összesen 476-ot.
A számok is mutatják, hogy itthon is egyre nagyobb számban döntenek a felhasználók az alternatív hajtás mellett, habár ez a szám jelentősen elmarad a nyugati országokétól, és – habár erre vonatozóan adatok nem kerültek publikálásra – vélhetően a forgalomba helyezések egy jelentős része nem új, hanem a nyugati felhasználók által levetett, használt gépjárművet jelent.
Autós fotók forrása:www.cleantechnica.com
Utolsó kommentek